Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik mot turiststrategi

Förslaget till lokal turiststrategi för Ljusnarsbergs kommun fick stark kritik av moderaten Ulf Hilding när det var uppe i kommunstyrelsen. En lång diskussion avslutades med att en grupp om tre ledamöter ska titta närmare på de synpunkter som framkom vid mötet.

Annons

– Målsättningen är att lägga ett nytt förslag till kommunstyrelsen i maj, säger kommunstyrelsens ordförande Ewa-Leena Johansson (S), som tillsammans med Ulf Hilding och Ronnie Edvardsson (MP) ska titta om och hur förslaget kan förändras.

Syftet med en turiststrategi är att den ska ligga till grund för turistverksamheten i framtiden. Näringslivsutvecklare Tomas Larsson presenterade förslaget för kommunstyrelsen. Han betonade att det är viktigt att kommunen jobbar för att få fler övernattningar.

Saknar uppgifter

– Jag saknar en del uppgifter, säger Ulf Hilding. Det borde finnas med uppgifter om vad turistverksamheten ger. Vi borde även lista aktiviteter och de företag som finns i kommunen inom turistnäringen.

Moderaten nöjer sig inte med de här synpunkterna. Han vill ha med i strategin vad de olika turistaktiviteterna betyder. Han vill även ha en annonseringsstrategi.

– Jag tycker också att vi borde ha mer kläm på den stugut-hyrning som sker i kommunen, säger Ulf Hilding.

– Som förslaget ser ut finns det för många saker där vi inte kan ta ställning. Därför behövs de kompletteringar jag föreslår.

Inga pengar i budgeten

En del av de uppgifter som moderaten efterlyser går att köpa. Men Tomas Larsson påpekade för kommunstyrelsen att det inte finns några pengar i budgeten för detta ändamål.

– Jag får en känsla av att Ulf Hilding pratar om en utvärdering, säger Ewa-Leena Johansson. Vi kan bygga ut det här i all oändlighet med detaljer. Men frågan är om dessa ska vara med i en strategi.

”Ska andas positivitet”

Tomas Larsson menar att en turiststrategi ska andas positivitet och inte detaljer om vad kommunen inte vill göra.

Larsson berättar också att det är svårt att få in uppgifter om besöksnäringen eftersom en del inte vill lämna någon information.

Mer läsning

Annons