Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Matte både ute och inne

Eleverna i årskurs 3–9 vid Kyrkbacksskolan ägnade hela torsdagen åt matematiska övningar både inom- och utomhus. Varje elevgrupp skulle klara nio stationer av varierande svårighetsgrad.

Annons
Stenkastning. Faruk Kodzaga träffade inte cirklarna med sina stenar. Båda hans kast blev för långa.  BILD: INGVAR SVENSSON

– Vi försöker hänga med i utvecklingen av detta ämne, säger Ksenija Sushic, lärare och matematikutvecklare vid Kyrkbacksskolan. Förra läsåret började vi med en halv temadag. Nu satsar vi en hel dag för att lyfta matematikundervisningen.

I Ljusnarsberg försöker skolan samordna matematikundervisningen från förskoleklass till och med nian. Ett syfte är att försöka fånga upp de elever som behöver extra insatser.

– För första gången praktiserar vi åldersintegrerade grupper, vilket innebär att alla grupper består av elever från alla årskurser, säger läraren Bernt Forsgren. Vi gör det för att få eleverna mer intresserade av ämnet och att de ska få jobba ihop med både yngre och äldre elever.

Efter den första timmen av aktiviteter konstaterade Ksenija Sushic att det fun-gerade rätt bra med samarbetet mellan yngre och äldre elever.

Byggde torn

Vid en av stationerna skulle eleverna bygga torn med papper och tejp. Uppgiften gick ut på att bygga ett så högt torn som möjligt på tio minuter.

– Det var rätt så lätt, säger Jonathan Holmberg efter att hans grupp byggt ett en och en halv meter högt torn. Men jag tycker inte det är kul med matematik. Idrott är mitt favoritämne.

@NA Fråga:Vad kan du lära dig i matematik under en temadag?

– Jag vet inte vad ska säga, säger Jonathan innan han och de andra i gruppen går vidare till nästa uppgift.

Utomhus fick eleverna bland annat prova på stenkastning. Uppgiften gick ut på att stenarna skulle hamna i cirklar som gav olika poäng. Eleverna fick två kast var. Efteråt var uppgiften att räkna ut gruppens medelvärde.

– Det är roligare med sådana här uppgifter än att sitta i klassrummet och räkna, säger Faruk Kodzaga. Matematik är tillsammans med idrott mina bästa ämnen.

Faruks grupp fick ett medelvärde på 0,44 poäng. Elias Larsson, en av de andra i gruppen, skakade på huvudet och konstaterade att det blev en dålig start på temadagen.

Text och bild:

Ingvar Svensson

0581-844 05

[email protected]

Tornbygge. Jonathan Holmberg fick hjälp av bland andra Imelda Alagic, till vänster, med att bygga ett torn av papper och tejp. Läraren Bernt Forsgren övervakar bygget.

Mer läsning

Annons