Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oenighet om turiststrategi

Kommunfullmäktige i Ljusnarsbergs kommun har efter flera turer antagit en lokal turiststrategi. Men beslutet var inte enhälligt. (M) och (C) yrkade på avslag.

Annons

Frågan gick till omröstning, som slutade med att 20 ledamöter sade ja till kommunstyrelsens medan nio röstade nej. Två ledamöter var frånvarande.

– Vi är den första kommun i länet som har en lokal turiststrategi, säger kommunstyrelsens ordförande Ewa-Leena Johansson (S). Tanken är att den ska vara ett levande dokument.

Båda de gånger förslaget till turiststrategi behandlats av kommunstyrelsen har moderaterna haft synpunkter. Även i fullmäktige hade partier synpunkter.

– Vi har varit kritiska, säger Ulf Hilding (M). Vår utgångspunkt har varit att kommunen ska ompröva sitt stöd till besöksnäringen.

Moderaten tycker att dokumentet är för löst hållet. Han efterlyser svar på frågan om vad kommunen ska stöda, i vilken omfattning och vad detta får kosta.

– Stödet till besöksnäringen tycker jag att budgetberedningen ska behandla, säger Ulf Hilding.

Hans partikamrat Gunnar Fransson tycker inte att turiststrategin visar några tecken på nytänkande. Han undrade under debatten i fullmäktige också hur mycket turistbyrån, som drivs på entreprenad, får kosta.

– I år kostar den från 800 000 kronor och uppåt, säger Fransson. Det är mycket i en kommun som Ljusnarsberg.

Ewa-Leena Johansson påpekade att driften av turistbyrån är en separat fråga, som inte ingår i den lokala turiststrategin. Ny upphandling av turistverksamheten kommer att ske senare i år.

Fotnot: Turistbyråns verksamhet kostar Ljusnarsbergs kommun innevarande år 678 845 kronor. Detta enligt kommunens ekonomichef Bo Wallströmer.

Mer läsning

Annons