Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Styrkepass för stora och små

Det är musik, ljus och rörelse. Intill spegelväggen ligger bebisarna på rad. Uppmärksamt följer de små det som pågår i rummet. Aerobicsklubbens mammagrupp är här och tränar.

Annons
Alva Hammarbäck följer uppmärksamt allt som sker i aerobic-lokalen.

– Nu kör vi kissande hunden. Det kommer att bita rejält i låren, säger Ann-Sofie Almén.

Mammorna gör de rörelser som Ann-Sofie visar. Muskel efter muskel får sig en duvning i träningsprogrammet.

Storögt

Det är mammorna som tränar, men bebisarna är minst lika delaktiga i allt som sker i träningslokalen. Storögt betraktar barnen sin omgivning, någon unge ålar sig långsamt fram längs med golvet. Lilla Astrid får nog efter en stund och påkallar ljudligt mammas uppmärksamhet. Nappflaskan åker fram och Astrid blir nöjd. Några minuter senare är mamma Johanna Wassberg med på golvet igen.

Det är så här det ska vara på mamma/baby-aerobic. Här ska man kunna träna och ha med sig sitt barn, och passet anpassas efter det faktum att barnen är med på träningen.

– Att få träffas så här vi mammor är kul. Och det känns bra att få stärka upp kroppen igen efter att ha fött barn, säger Elin Jansson.

– Jag hade ont i ryggen förut men det här hjälper mig. Det känns mycket bättre i ryggen nu än för några veckor sedan, säger Johanna.

– Det är bra övningar som vi kan göra hemma också, säger Elin.

Morgonen bästa tiden

Klockan 9 på förmiddagen, tisdag och torsdag, träffas mammorna och tränar.

– Morgonen är den bästa tiden när man har småbarn. Det kan vara svårt att vara med på kvällspassen när man har småbarn. Nu är min son på dagis. Då hinner jag träna och klockan 11 ska jag hämta honom på dagis, säger Ann-Sofie. Gruppen tränar styrka och jobbar mycket med axlar, rygg, mage, lår och bäcken.

– Ett fyrtiofemminuterspass är lagom. Det är vad bebisarna brukar orka med. Och allt vi gör anpassas till barnen. Om någon behöver gå ifrån mitt i träningen och amma en stund så ska man kunna det, säger Ann-Sofie.

Så fortsätter träningspasset. Musikvolymen skruvas upp och Ann-Sofie visar en ny rörelse som alla kvinnorna i rummet strax börjar att jobba med.

Att mamma Ann-Sofie Almén gör gymnastiska rörelser stör inte Lovisa Helmersson det minsta. Tvärtom.
En kort matpaus i allt ståhej kräver Astrid Wassberg av mamma Johanna Wassberg.

Mer läsning

Annons