Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svettigt pass med Bill Impola

Han tackade nej till en plats i utvecklingslandslaget och skrev kontrakt med Team Coop. I helgen återvände Bill Impola, skidtalangen från Kopparberg, hem och ledde ett träningspass.

Annons
Träningspass med Bill Impola. Hela kroppen ska få sitt. Träningen utförs med tidsintervaller: 40 sekunder aktivitet-20 sekunder vila.

– Så kör vi några vanliga hederliga situps. Och benen i 90 grader. Kör!

I salen på träningscentret Värket i Bångbro är det tuffa tag. Så är det en elitidrottare, Bill Impola, som leder dagens styrkepass också.

Bill har en veckas julledigt och är hemma hos familjen i Kopparberg. Och gör en kort paus från tävlandet i längdskidåkning. Och så passar han på att ge träningstips till kopparbergarna samtidigt också.

– Vi ska göra sju olika övningar där vi stärker bålen, magen, ryggen och sidan. Jag tränar dessa övningar mycket för att jag har haft problem med ryggen.

Salen i Värket är fylld med folk. Alla har var sin matta där övningarna genomförs. Bill ger instruktioner och gruppen gör övningarna.

– Vi kör varje övning i 40 sekunder och 20 sekunders vila och så nästa övning på samma sätt. Alltsammans gör vi i tre omgångar vilket blir totalt 21 korta pass.

Det var i går, lördag, som det var tema Bill Impola på Värket. Han inledde förmiddagen med ett teoripass. Det kom att handla mycket om träning och om betydelsen av kost förstås. Och om hur viktigt det är med ett fokus på en målsättning om man vill uppnå det resultat som man vill förverkliga.

– Jag har ett huvudmål just nu, det är att jag ska vara på topp i min skidkarriär när jag är 28 till 32 år. Det är några år kvar. Vägen dit fyller jag med en mängd olika delmål. Och för varje delmål som jag klarar av så vinner jag en seger.

Bill började sin bana som skidåkare i Ställbergs IK. Sedan blev det Norsbergs SK och skidgymnasiet i Torsby. Bill blev kvar i Torsby efter skolan och där bor han än i dag. Den riktigt hårda satsningen på framgång i längdskidåkning har han jobbat med i några år nu. Bakom sig har han bland annat junior-VM och plats i svenska juniorlandslaget. I fjol tog han till exempel plats tretton i Vasaloppet, blev åtta i 3-milen SM och sexa i Årefjällsloppet.

Nu tävlar han för Team Coop där han skrivit ett kontrakt till 2016. Nyss hemkommen från italienska Livigno där världseliten i långloppsskidåkning samlades för 42-kilometersloppet La Sgambeda, säsongens första riktiga långlopp. Som norrmannen Petter Northug vann. Bill gick dock in som bäste svensk. Dagen innan blev det en sjundeplats i 21-kilometersloppet för Bill.

– Så ska vi gå igenom ett antal klassiska stretchövningar.

Tillbaka på golvet i Värket. Bill visar hur muskler tänjs på lämpliga sätt.

Det var premiär för träningspass med Bill Impola i går på Värket. Men redan nu planeras det för fler tillfällen, kanske redan till vårsäsongen 2014.

Om träning Och kost. ”Lägg energi på att äta rätt kost och det kommer att ge resultat, säger Bill.
På hemmaplan. Bill Impola har julledigt några dagar. Då blir det styrkepass på Värket.

Mer om Bill Impola

Säsongen 2014 har Bill Impola en huvudmålsättning: Att tävla i långloppsvärldscupen i skidor. Han har två enskilda lopp i cupen i år. År 2014 ska han tävla i samtliga sex deltävlingar.

Efter jul reser Bill till Tjeckien för första långloppet i Jizerská Padesátka. Det sker den 12 januari. Sedan blir det SM-vecka i Umeå innan långlopp 2 i Marcialonga, Italien, den 26 januari.

Övriga lopp i cupen: König Ludwig Lauf, Tyskland, 2 februari. Vasaloppet, Sverige, 2 mars. Birkebeinerrennet, Norge, 15 mars. Årefjällsloppet, Sverige, 29 mars.

Två långsiktiga mål för Bill är tävling för landslaget i VM och i OS. Bill är 24 år.

Mer läsning

Annons