Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Luriga telefonförsäljare

Småföretagare är målgruppen för oseriösa katalogföretag. Ett inspelat samtal kan leda till ett bindande avtal.– De här företagen lever i gränslandet för vad som är lagligt, säger Dick Malmlund på Svensk Handel.

Annons

Den senaste affärsidén för de oseriösa telefonförsäljare som drabbat företagare i Örebro följer samma mönster: Företagaren blir uppringd av en säljare som spelar in samtalet. Första frågan är alltid ett påstående som går att svara ”ja” på.

Varför? Jo, för att företaget i efterhand klipper ihop den inspelade intervjun och kan hävda att det gäller ett avtal som båda parter kommit överens om. Då är det lilla ordet ”ja” användbart.

Efter några dagar kommer fakturan som ska vara betald inom 30 dagar, i annat fall lämnas den till inkasso. För många småföretagare är blotta tanken att hamna hos ett inkassoföretag rena skräcken, varför de ofta betalar.

Det är heller ingen slump att det är just småföretagare och föreningar som kontaktas. De har nämligen ingen ”ånger-vecka”, det skyddet gäller bara konsumenter.Dick Malmlund på branschföretaget Svensk Handel känner väl till den här typen av verksamhet.

– Det är rena Chicago-fasonerna och de som jobbar så här lever i gränslandet för vad som är lagligt. Om inte annat kan det vara ett brott mot marknadsföringslagen, säger han.

Klipper ihop samtal

Affärsidén med inspelade samtal dök upp för fem, sex år sedan. I botten finns ett katalogföretag, där det som småföretagare kan vara attraktivt att vara med. Den biten har Dick Malmlund ingenting att klaga på. Det är nästa steg, själva inspelningen som han tycker är oseriös.

Han förklarar hur det går till:

– Samtalet spelas in efter en given mall så att de har gott om material. När de sen ska spela upp det som bevis så räcker tio, femton sekunders ihopklippt samtal, de har ingen skyldighet att spela upp hela, de här sekunderna räcker. Beviset finns alltså hos säljaren och inte hos kunden, säger Dick Malmlund.

– Personligen önskar jag att alla sådana här avtal skulle vara skriftliga. Sen måste svenska småföretagare vara mer tuffa, ha ett annat företagstänkande, ibland är de lite blåögda, säger han.

Vad är ditt råd?

– Att aldrig svara dem, bara säga ”hej – jag ringer upp”, då brukar det inte hända något mer.

Än har inga polisanmälningar nått Örebro län.

– Nej, men jag har hört talas om snarlika metoder. Sådan här oseriös verksamhet har många olika ansikten, det poppar upp nya hela tiden. Det är bara fantasin som sätter gränser, säger polisens presstalesman Torbjörn Carlson.

– Jag kan bara ge rådet att vara oerhört försiktig, nästan kroniskt misstänksam så fort någon ringer upp med ett erbjudande. Jag har själv fått samtal från olika försäljare men brukar bara säga helt kort ”nej tack – jag tar kontakt själv”.

Han ger rådet till dem som redan hunnit att få en faktura att svara skriftligt till säljaren genom att skriva på fakturan att man bestrider den och skicka tillbaka den, med mottagarbevis.

– Skulle de fortsätta att skicka krav får man ta kontakt med Kronofogden men i de flesta fall så slutar de. Det ingår i deras skrämseltaktik att försöka få folk att betala innan de hamnar där, säger Torbjörn Carlson.

Mer läsning

Annons