Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Månadsavgift dubbleradesgenom luddigt avtal

Utan att meddela Amir i förväg chockhöjde Comhem månadsavgiften för bredbandet med nästan hundra procent. – Jag visste ingenting om det, och de vägrar kompensera mig, säger han.

Annons

Amir Mirzajanzadeh i Örebro tecknade i slutet av 2008 ett avtal med Comhem om telefoni och bredband för 125 kronor i månaden. Men när bindningstiden på 12 månader hade gått ut höjdes månadsavgiften till 248 kronor.

– Ett företag kan inte göra så här. Jag som kund måste ringa dem och säga upp avtal tre månader i förväg, men de bara höjer avgiften utan att ens meddela mig, säger han.

Amir säger att han fått veta att priserna skulle ändras efter bindningstiden.

Kunderna informeras

Comhem hävdar däremot att kunderna alltid informeras om att avtalet efter bindningstiden övergår till det ordinarie precis som gäller vid avtalets tecknande. I detta fall 248 kronor.

– I dagsläget skickar vi ingen påminnelse innan bindningstiden löper ut, men kunden bör ha fått information om priserna när han valde kampanjerbjudandet. Om han inte fick det har vi brustit i våra rutiner, säger Maria Stråhle, presschef på Comhem.

Avtalet tecknades muntligt, men enligt Comhem spelades samtalet inte in. Amir har heller inte skrivit på något avtalskontrakt. Därför går det inte att få klarhet i vilken information kunden faktiskt fick om vad som gällde efter bindningstiden.

Mattias Grafström, vd på Konsumenternas tele-tv- internetbyrå, tycker att Comhems agerande låter märkligt.

– Den som hävdar att avtals-förhållande föreligger måste kunna visa detta.

Comhem hänvisar till kundtjänstens egna noteringar om vad som sades under samtalet. Vad säger du om det?

– Sannolikt räcker inte det. Praxis har visat att tjänsteanteckningar inte har ansetts tillräckliga, och enligt avtalsvillkorslagen ska avtal som är otydliga tolkas till kundens fördel.

Den 11 januari i år ändrade Comhem sina kampanjvillkor så att kampanpriset fortsätter att gälla även efter bindningstiden.

Amir har nu tecknat ett nytt 12-månaderavtal med Comhem, och betalar 145 kronor i månaden för tjänsten. På företagets hemsida står att priset ska vara detsamma även efter bindningstiden.

– Det var inget jag ville göra, men jag hade inget val. Det var enda utvägen, säger Amir.

Han vill fortfarande ha ersättning för de två månader han fick betala den chockhöjda avgiften, men Comhem vägrar.

– Det handlar inte om pengarna, utan om principen. Jag är nog inte ensam att drabbas av det här, säger Amir.

Efter att NA har varit i kontakt med Comhem kontaktade företaget Amir. Han kompenseras nu för de två månaderna med höjd avgift.

Mer läsning

Annons