Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Missnöjd - och kompenserad

Är du missnöjd med servicen hos banken, internetleverantören, elbolaget eller kommunen? NA:s Anna Levin tipsar hur du kan klaga med framgång. Hon har fått digitalkameror, pengar och biobiljetter i kompensation.

Annons

1/ Börja med att presentera dig artigt. Uppge för- och efternamn och var du ringer ifrån.

2/ Berätta vad du är bekymrad över. Uttryck dig i jag-formuleringar och undvik beskyllningar. Säg till exempel: ” Jag är missnöjd med att internetuppkopplingen inte fungerar. Hur kan vi lösa problemet?”

3/ Lyssna noga på svaret. Om du inte är nöjd med svaret, säg det. Till exempel så här: ”Jag tycker inte att det är tillräckligt bra. Jag skulle vilja bli kompenserad för det här problemet. ”.

4/ Lyssna återigen noga på svaret. Är du inte är nöjd, bli mer specifik. Säg till exempel: ” Jag har haft stora problem på grund av att den här tjänsten inte fungerar. Därför tycker jag att det är rimligt att jag får någon form av kompensation.

5/ Ytterligare ett svar att lyssna på. Får du åter igen nej den här gången är det helt rimligt att berätta hur du känner dig. Jag brukar säga ”Nu känner jag mig som en missnöjd kund.” Får inte heller det effekt, ta till: ”Eftersom jag är missnöjd med er vill jag byta leverantör. Är det verkligen värt att ni förlorar mig som kund? Allt jag vill ha är en rättelse och en rimlig kompensation”.

6/ Vid det här laget borde du ha fått ett löfte om snabb bättring plus ett plåster på såren, men skulle det inte vara så har du ingen annan chans än att be att få bli kopplad till chefen, alternativt att chefen ringer upp dig. Men då kommer allt att ta mycket längre tid och du får dra alla stegen igen.

Mer läsning

Annons