Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De lär sig undervisa i skogen

”Samla 15 saker, tre femtedelar kottar, en tredjedel stenar och resten pinnar”. Utomhuspedagogen Lotta Carlegård fortbildar pedagoger från Järnboås och Ås skola i hur man kan använda skogen som klassrum.

Annons
Skogen som klassrum. Fredrik Englund som är musiklärare på både Ås och Järnboås skola leds runt i skogen med ögonbindel, ett sätt att lära känna träden utan att använda synen.Foto: Sofia Gustafsson

Snart börjar skolornas hösttermin och med den kommer eleverna. Men först passade pedagoger på Järnboås och Ås skola på att fortbilda sig, ute i skogen.

– Det här gör vi för att få fler att våga vara ute i skogen och använda utomhuspedagogik, säger Lotta Carlegård som leder fortbildningen.

Det är Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen som driver fortbildningen och syftet är att inspirera pedagoger att vara ute i, och använda sig av, naturen i undervisningen.

”Det är själva åsen i Ås” föreslår en av pedagogerna när Lotta Carlegård frågar dem om de vet var kullen vid Ås skola kommer ifrån.

Någon annan tror att det kan vara en gammal vikingagrav. Men i dag används den mest som pulkabacke.

– Jag har ännu inte kommit på något ämne som man inte kan använda sig av utomhuspedagogiken i, säger Lotta Carlegård.

Hon frågar deltagarna varför det är bra att ha lektioner i naturen och får en mängd orsaker till svar: Det är en ny erfarenhet, man får motion, en annan inlärningsmiljö och ett sätt för eleverna att komma ut i naturen.

– I skogen aktiveras alla sinnen, säger Lotta och berättar att det står i läroplanen att man ska erbjuda olika inlärningsmiljöer.

Det är Naturskyddsföreningen i Nora som har möjliggjort för kommunens skolor att få fortbildning i utomhuspedagogik, något som Ås och Järnboås skola nappade på.

– Vi fick ett erbjudande om att gå den här fortbildningen och personalen tände till på idén direkt, säger Anders Forsberg, rektor på både Järnboås och Ås skola.

– Ås skola har fantastiska möjligheter som ligger så här nära skogen. Det är viktigt att vi kan stimulera lärandet, eleverna bör få se djur och natur med egna ögon.

– Allt som man kan lära sig inomhus kan man också lära sig utomhus, säger Lisa Ohlén Jacobson på Ås skola.

Själv jobbar hon redan mycket med naturen i sin undervisning men tror ändå att det finns mer att lära.

– En del elever har ingen vana av att vara i naturen, de kan vara rädda för myror, säger Lisa och kollegan, Esther Brekhof, känner igen sig.

– Så är det för mig, jag är från Holland och där är man nästan aldrig ute i naturen. Eftersom jag är ovan känner jag mig inte trygg med att ha en lektion i skogen, men jag hoppas att den här dagen ska ändra på det, fortsätter hon.

Uppgift. ”Hitta något som symboliserar hur ni känner er.” – Gammal och mossig, förklarar Uffe Kleist med en näve mossa.
Utomhuspedagog. Lotta Carlegård reser land och rike runt och leder fortbildningen under namnet Skogen som klassrum.
Enkla metoder. Lotta Carlegård visar hur en svensklektion kan innebära att fylla en äggkartong med saker som är beskrivna på baksidan och sedan låta de andra eleverna gissa vilket ord som står i botten på kartongen.

Skogen som klassrum

Under 2014 genomför Naturskyddsföreningen i samarbete med Naturskoleföreningen fortbildningar för pedagoger i utomhuspedagogik med tema ”Skogen som klassrum”.

Sedan 2009 har över 4 800 pedagoger i 60 kommuner fortbildats i utomhuspedagogik.

Fortbildningsdagen är även ett led i arbetet med Naturskolan i Nora som Naturskyddsföreningen i Nora och Studiefrämjandet jobbar med.

Mer läsning

Annons