Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Första Noraloket körs på hemmaplan

Noras första lok, Förstlingen, är en replika som hör hemma på Munktell-museet i Eskilstuna. Nu finns det i Nora och på lördag körs loket på bangården.

Annons
Första ångloket. – Den går som en klocka, säger Bengt Filipsson. På lördag körs replikan av Noras första lok på bangården vid veteranjärnvägen.Foto: Michael Landberg

Det är tredje gången Förstlingen är i Nora. Det började vid kungens Norabesök på 1990-talet och sedan var loket i Nora i fjol då det också kördes en lördag som extra attraktion vid veteranjärnvägen.

– Det är ingen dålig ingenjörskonst från 1853 och det går som en klocka, säger Bengt Filipsson.

Replikan har byggts av entusiaster med orginalet som förebild som följts in i minsta detalj.

– Originalloket gick i trafik 15-16 år i Nora när det var nytt. I huvudsak i trafik till Örebro, säger Bengt Filipsson.

Farten var reglerad till en mil i timmen och tåget loket Förstlingen drog lastade 15-16 ton.

–Det tycker folk inte är märkvärdigt och säger att det lastar ju en lastbil idag. Då jämför man fel. Jämförelsen ska göras mot en häst som kan dra max 500 kilo last, säger Bengt.

Hastigheten var heller inte svindlande, men i tågens och bilismens början begränsades farten av mer än mekanik.

– Läkarvetenskapen ansåg hög fart vara farligt för kroppen. Jag har läst att ”sinnena kunde förvridas” och lite rätt tror jag nog doktorerna på den tiden hade om man ser på hur det är i dag, säger Bengt Filipsson.

Mer läsning

Annons