Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kan skapa trafiktekniska problem

I lördags höll veteranjärnvägsföreningen höstmöte för att komma fram till en ståndpunkt.
– Föreningen är i princip kritisk till nuvarande placeringen av resecentret, konstaterar Hans Eliason, föreningens marknadschef.

Annons

Under mötet var det också många medlemmar som var kritiska mot placeringen. Styrelsen hade gjort en skarp skrivelse mot varje ingrepp i banområdet.

Men på förslag från Marie-Louise Forsberg Fransson under höstmötet blev den något mildare.

Däremot ställer sig föreningen positiv till kommersiell järnväg mellan Örebro och Nora. Mötet beslutade att den museala miljön ska värnas, och att avvakta Trafikverkets pendeltågsutredning som ska vara klar nästa år.

– Vi vet ju inte ens om det blir pendeltåg innan utredningen är klar, förklarar Hans Eliason.

Den nuvarande placeringen ställer också till stora trafiktekniska problem, menar han. Körs pendeltåget på spår fyra närmast godsmagasinet, hamnar pendelbanan mitt emellan järnvägsstationen med spår ett, två och tre å ena sidan och lokstallsområdet å andra sidan.

– Vi har inte personal som är behöriga att köra på det spåret, förklarar Hans Eliason.

Hur lok och vagnar ska kunna köras mellan lokstallarna, lokverkstaden, stationen och de övriga spåren är det nu ingen som vet. Kommunen vill köpa eller hyra marken vid godsmagasinet där resecentrum är tänkt att byggas, men markägaren, stiftelsen NJOV har bordlagt frågan tills oklarheterna blivit lösta.

– De kan ju inte börja bygga på annans mark så länge frågan är bordlagd, menar Hans Eliason.

Föreningen ska nu också vara med på alla möten som rör resecentrat och veteranjärnvägen för att bevaka sina intressen.

– Vi måste ju in i diskussionerna för att kunna påverka.

Mer läsning

Annons