Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart för tågtrafik under marknaden

Nu löser det sig med veterantågtrafiken under Nora marknad – tack vare ett samarbete med Bergslagernas Järnvägssällskap från Göteborg.

Annons

– Vi kör, säger Thomas Nyström, marknadschef på Nora Bergslags Veteran-Jernväg, NBVJ.

Bergslagernas Järnvägssällskap, BJs, kommer att ansvara för trafiken och NBVJ står för fordon och personal. Det är toppenbra att det går att lösa på det här sättet, förklarar Thomas Nyström.

NBVJ har varit i kontakt med transportstyrelsen och det är helt okej att en annan förening med godkänt trafiktillstånd går in och ansvarar för trafiken, förklarar Thomas Nyström. NBVJ har skickat ut förfrågan till olika veterantågföreningar som kan tänkas vara villiga att hjälpa till. Och Bergslagernas Järnvägssällskap ställer gärna upp.

– De känner till oss sedan tidigare och har varit i samma situation med indraget tillstånd, förklarar Thomas Nyström.

Det ligger ganska mycket pappersarbete bakom ett sånt här samarbete. NBJV måste skicka över alla uppgifter på de fordonen och den personalen som ska vara i gång under marknadshelgen.

Det innebär att veterantågtrafiken går som vanligt under marknadsdagarna, med turer mellan Järle och Nora, Käppsta/Gyttorp och Nora, och eventuellt mellan Löth och Nora.

Marknadsbesökare kan ställa bilen i Gyttorp eller Järle och åka tåg till och från marknaden.

– Om en vecka är tidtabellerna klara, förklarar Nyström.

Från BJs sida är det inga problem att stå som ansvarig för tågrörelsen, utan tvärtom roligt att kunna hjälpa till.

– Man ska hjälpa varandra när man kan, det är deras viktigaste körning på hela året och nästa gång är det kanske vi som behöver hjälp, förklarar Morrgan Claesson, ordförande för BJs som bildades 1972. Föreningen har många fordon men ingen egen bana, utan kör på stora järnvägsnätet på så kallad restkapacitet. Nu senast var de i Boden.

På sin tid var Bergslagernas Järnväg Sveriges största utomstatliga järnvägsföretag och ägdes av Göteborgs kommun.

De körde tåg på Bergslagsbanan från Värmland och bergslagerna ned till Göteborgs hamn.

– De ledde den tekniska utvecklingen inom järnvägen och hade de bästa ingenjörerna, men blev 1947-48 inlemmade i SJ, förklarar Claesson.

Mer läsning

Annons