Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klassen där alla elever ska lära sig en ny grej varje day

För klass 6A på Järntorgsskolan börjar skoldagarna med en kvart om någon ny företeelse. Tulpaner, Atlantis och Ayers rock är några av ämnena som klassens lärare Ann-Britt Nordh berättat om. Grej of the day är mikrolektionerna som allt fler lärare anammar.

Annons
Frågesport. Mikrolektionerna Grej of the day har gett en sidoeffekt. Eleverna har börjat sätta ihop quiz, frågesporter, på fritiden som de tar med till skolan och håller för varandra. Frågorna är ofta hämtade från något de lärt sig på Grej of the day. Idag har Alde Säteraas och Maaie Kok satt ihop ett quiz på temat djur och natur. Foto: Adam Söder

Det börjar med en ledtråd dagen innan. ”En hårt arbetande muskel”, står det på tavlan.

– Är det någon som vet vad det kan vara? frågar Ann-Britt Nordh och flera händer höjs i luften.

– Hjärtat!, föreslår flera elever.

– Det finns med, men det är inte själva hjärtat vi ska prata om. Vad är det för dag i morgon?

Alla hjärtans dag är svaret. Och det är också det som är fredagens Grej of the day.

Elevernas skriver koncentrerat när Ann-Britt berättar om munken Valentin och om hur Alla hjärtans dag uppstod och så småningom kom till Sverige på 60-talet.

Det var när läraren Micael Hermansson på Västangårds skola i Umeå satt hemma och pluggade inför SVT:s Vem vet mest som idén till Grej of the day föddes.

Han hade föresatt sig att lära sig tio saker om dagen. Och varför skulle inte eleverna kunna göra samma sak?

I maj förra året uppmärksammades konceptet av Svenska Dagbladet och sedan dess har Grej of the day spridit sig över landet.

I tisdags sände TV4:s Nyheterna ett inslag från Västangårds skola.

Ann-Britt Nordh läste om konceptet Grej of the day i facktidningen Skolvärden tidigt i höstas. Hon gick med i Facebook-gruppen och lät idén sjunka in.

Efter novemberlovet drog hon i gång med korta mikrolektioner två gånger i veckan och sedan efter jullovet börjar man fyra dagar i veckan med Grej of the day. Ann Britt visar en power point-presentation och berättar om ett ämne. Eleverna skriver, kommer med inpass och ställer frågor.

– Idéerna kan komma både från Facebook-gruppen och från något jag sett på Aktuellt, berättar Ann-Britt Nordh.

Hittills har klassen hunnit med så vitt skilda ämnen som terrakottaarmén, kortleken, Ayers rock och Frihetsgudinnan.

– Eleverna tycker det är roligt att det är ett nytt ämne varje dag. De lär sig se hur saker hänger ihop och blir allmänbildade.

Efter varje mikrolektion har i eleverna i läxa att berätta om vad de lärt sig för föräldrarna.

– Det är för visa att vad de lärt sig i skolan och diskutera hemma. Det är också något som föräldrarna har efterlyst, säger Ann-Britt som har en vision med Grej of the day.

– Jag vill att elevernas ska tycka det är coolt att lära sig saker, säger hon.

Alde Säteraas och Maaie Kok går båda i klassen.

– Vi lär oss väldigt mycket, säger Alde. Enligt mig så lär man sig mer fakta av det här än om man läser en bok. Man tar in det bättre om man får titta och lyssna i stället för att läsa.

Alde brukar göra sin läxa och berätta om det hon lärt sig för föräldrarna.

– Jag brukar fråga dem exempelvis, vad vet ni om Valentin? Och så berättar jag. Jag tror inte att de hade Grej of the day när de gick i sexan, säger Alde.

Hon fastnade för ett av ämnena som varit uppe.

– När det var Förintelsens minnesdag sa Ann-Britt att det var något vi inte får glömma, så när jag kom hem läste jag på om Auschwitz. Det var hemskt att läsa.

– Och jag har börjat läsa Anne Franks dagbok för att lära mig hur det var, berättar Maaie Kok.

Alde berättar att klassen gjort ett försök att komma med i Vi i femman. Då gick de inte vidare.

Idag tror hon att klassens chanser skulle vara bättre.

– Jag önskar att det fanns ett Vi i sexan. Då hade vi helt klart gått vidare.

Mer läsning

Annons