Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik mot för snabb taxi

Tommy Norman får dialysbehandling på USÖ tre dagar i veckan. Hem åker han sjukresa med taxi, en resa som alltför ofta går i 120–130 kilometer i timmen på 70- och 90-väg. Nu har Tommy polisanmält en av chaufförerna för framkallande av fara.

Annons
Med hjärtat i halsgropen. Tommy Norman får dialysbehandling på USÖ tre dagar i veckan. Hem åker han sjukresa med taxi, en resa som ofta går på tok för fort och som Tommy beskriver som en mardröm.Bild: Lennart Lundkvist

– Jag oroar mig mer för hemresan än för dialysen och sjukdomen som gör mig beroende av den, säger Tommy Norman som sedan några månader åker sjukresor till och från USÖ för att få dialysbehandling.

Lisa Bystedt, vd på Transam som ansvarar för sjukresorna, beklagar om Tommy Norman upplevt resorna som obehagliga.

– Vi har klart specificerat vad som gäller i avtalen med våra entreprenörer. Det här handlar om yrkeschaufförer som kör samhällsbetalda transporter. Det ska vara säkert, tryggt och lagligt. Allt annat är oacceptabelt.

Men Morgan Fogelström som är taxichaufför menar att Transam ger taxibolagen så korta körtider att chaufförerna måste köra olagligt om de vill ha betalt för hela resan.

– Jag hade en körning härom veckan till exempel från Örebro, via Närkes Kil till Ervalla och tillbaka till Örebro. Den resan tog en timme och två minuter, men Transam säger att den ska ta 45 minuter och betalar bara för de 45 minuterna.

När Morgan Fogelström har påtalat problemet för Transam får han till svar att deras datasystem säger att resan ska gå att göra på 45 minuter.

– Det där systemet är inte verklighetsbaserat. I stort sett alla körningar vi får från Transam ser ut så här, säger Morgan Fogelström.

Men den kritiken känner inte Lisa Bystedt igen.

– Körtiderna i vårt planeringssystem är väl utredda och utprovade tillsammans med våra entreprenörer under många års tid.

Däremot säger hon att Transam ofta har problem med förseningar.

– Det kan handla om exempelvis trafikstörningar eller bristande lokalkännedom. Men när det uppstår ska chaufförerna ringa så att vi kan planera om.

Mer läsning

Annons