Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med bilderna växer språket

– Jag vill bli sjuksköterska. Och då måste jag läsa på universitet eller på högskola, säger Luwam Eyob.Samtidigt som hon talar gestikulerar hon med ena handen mot en bild hon målat om sin yrkesvision.

Annons
Vill bli sjuksköterska. Luwam Eyob, 16 år, har en plan för sin framtid. ”Först ska jag lära mig svenska. Sedan ska jag ­studera till sjuksköterska”, säger hon.

Det är de ensamkommande flyktingungdomarna som har utställning på biblioteket i Nora. Det är målningar, föremål i lera och miniatyrmöbler. Alltsammans är tillverkat i ett projekt som de har deltagit i där ambitionen är att öka språkinlärningen med hjälp av bild och konst.

– För att kunna bli sjuksköterska måste jag först lära mig det svenska språket. Det är det viktigaste just nu. Sedan ska jag studera till sjuksköterska, säger Luwam.

Hon är 16 år och har kommit till Sverige från Eritrea.

– Jag vill kunna hjälpa andra människor och det gör en sjuksköterska, säger hon.

En av väggarna i biblioteket har fyllts med ungdomarnas kreativitet och skaparlust. Det är självporträtt och bildberättelser om framtidsdrömmar. Många har berättat om sin resa till Sverige, färdvägar som ofta varit krångliga och med många stopp i andra länder innan de har anlänt till Sverige. Flera av ungdomarna har rest med båt från Afrika över Medelhavet till Europa.

Senait Tesfamariam berättar om den lerproduktion som skett i projektet.

– Här är två kaffekannor som de ser ut i Eritrea, säger hon.

Iman Al Amir och Hriti Sultan visar modeller av möbler. Hriti berättar även om sin dröm om att kunna arbeta som apotekare. Givetvis har hon gjort en teckning om detta som hon dessutom har skrivit en bildtext till.

Mohamad Rahimi vill arrangera ett diskotek i Gyttorp. Detta har han illustrerat i en bild.

Sedan i julas har ungdomarna medverkat i projektet språkinlärning via bild. Det är bildlärare Gunilla Kallrén Stansvik som initierat satsningen i samverkan med personal på Hjernet Nora och med en grundfinansiering för arbetsmaterial från Sparbanksstiftelsen Bergslagen.

– Vi har träffats tre gånger i veckan på Hjernet och jobbat med bild. Det blir 4,5 timmar per vecka, att jämföra med en timme bild per vecka för en ordinarie högstadieelev, säger hon.

Arbetet har utförts i princip enligt de riktlinjer som gäller för ordinarie bildundervisning i de högre årskurserna i grundskolan. Hela tiden har bildskapandet utförts med en tanke om att samtidigt träna språkinlärning och ordkunskap.

– Det är ett enskilt projekt vi har genomfört och vi vet inte ännu om det kommer att bli en fortsättning på detta till hösten, men vi hoppas på det, säger Gunilla.

Till och med den 9 juni kan ett urval från ungdomarnas konstproduktion i projektet ses på biblioteket.

Skaparkraft. Med hjälp av bild, färg och form har ungdomarna tränat sin språkinlärning och sitt ordförråd.

Mer läsning

Annons