Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NBJV reagerar skarpt mot delar i förslaget

Nora Bergslags Veteranjernväg (NBVJ) reagerar skarpt på delar i förändringsförslaget om stiftelsen NJOV. Att det anställs en verksamhetschef är bra, men stiftelsens fokus bör ligga på järnvägen, förklarar Thomas Nyström, föreningen ordförande.

Annons

NORA. Nu har NBVJ lämnat sitt remissvar på arbetsgruppens förslag om förändringar i stiftelsen NJOV och dess verksamhet.

– Vad vi har reagerat väldigt starkt på i utredningen är att vi i föreningen NBVJ skulle ha för stort inflytande i stiftelsen, för tittar man i stadgarna så är stiftelsen till för järnvägen, säger han.

Grundtanken med stiftelsen var att stötta föreningen, förklarar han, även om Pershyttan också tidigt kom med i bilden men inte i stadgarna.

– Men vi känner att många i stiftelsen i dag glömt bort originalsyftet, att den ska stödja föreningen så att vi ska kunna driva trafiken, och tillsammans med stiftelsen utgöra ett levande järnvägsmuseum.

Det framgår ju också av själva namnet på stiftelsen menar han: Nora Järnvägsmuseum och Veternjärnväg.

Pershyttan bör läggas i någon form av egen organisation, menar föreningen.

– Vi vill i alla fall väcka frågan, och att försöka gå tillbaka till ursprungstanken med stiftelsen.

Att anställa en verksamhetschef på heltid med placering i Nora ingår också i förslaget.

– Och det tycker vi är jättebra, för det finns ingen tydlig arbetsledning i dag.

Dessutom vill föreningen att nuvarande administrativa tjänst – kanslitjänsten – får vara kvar.

Men föreningen är kritisk till att det saknas järnvägskunskap i arbetsgruppen som gjort utredningen, menar Thomas Nyström. I gruppen ingår representanter från landstinget och Nora och Karlskoga kommuner.

– Vi har saknat järnvägskompetens bland utredarna. Det som är sorgligt är att ingen av dem besitter kunskap om järnväg. Jag känner att de brister i kunskap och insikt om hur det är att köra en järnväg, förklarar han.

Och i stiftelsens styrelse bör det absolut finnas järnvägskompetens, tycker han. En eventuell verksamhetschef bör också ha kunskap eller åtminstone ha någon känsla för järnväg.

Föreningen anser även att det finns en hel del faktafel i förslaget. Däribland förslaget att Boforsbanan ska avvecklas från Käppsta eller Vikersvik. Boforsbanan ägs inte av stiftelsen, förklarar han.

– De verkar inte ha förstått riktigt att stiftelsen äger banan ned till Käppsta, men att det därifrån är Trafikverket som äger banan. Föreningen har ett avtal att få disponera banan, är ”infrastrukturförvaltare”, och ansvarar för banan.

Att det gjorts en utredning och ett förslag om NJOV behövdes verkligen, tycker han.

– Det är absolut nödvändigt. Verksamheten i NJOV fungerar inte, det måste till en förändring.

Mer läsning

Annons