Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Passion blev affärsidé

Visst handlar det om en affärsidé som på sikt ska generera pengar. Men för personerna bakom Bergslagens Destilleri handlar satsningen på en egen whisky om något annat – nämligen passion.
- Jag lovar att vi har kul på jobbet, säger vd:n Mats Lihnell.

Annons
Ola Lindberg, Wolfgang Hess, John Cassidy, Mats Lihnell och Patrik Axelsson utanför Bergslagens destilleris nya lokaler i Nora.

Mats Lihnell går sin egen väg när han nu ska uppfylla drömmen om ett eget whiskydestilleri på det gamla bryggeriområdet i Nora. Han har sett till att det finns tillräckligt med ekonomiska muskler för att klara de första åren, då whiskyn ska lagras, utan att behöva sälja aktier och tappa kontrollen över den ursprungliga affärsidén.

- Jag vill inte att något ska påverka vårt grundkoncept, säger han. Då försvinner passionen och hantverkstänkandet.

Istället såg Lihnell till att Master Blendern Ola Lindberg, med 30 års erfarenhet från statliga Vin, snabbt fick ta fram företagets två första whiskysorter – med råvaror och produktion köpta från Skottland. De båda jungfrusorterna från Bergslagens Destilleri, Engelbrekt Scotch Blended Whisky och Engelbrekt Scotch Blended Malt 10 year, presenterades på öl- och whiskymässan i Örebro och vann första pris.

- Vi chockade våra konkurrenter och på det här sättet säljer vi in namnet Engelbrekt och skapar dessutom ett kassaflöde under tiden vi väntar på den whisky vi ska producera i Nora, säger Lihnell.

Den nya whiskyn finns redan i Systembolagets beställningssortiment och det första steget i destilleriets skapande är redan uppnådd.

- Den säljer faktiskt riktigt bra redan, säger Mats Lihnell.

Perfekt läge

Och det är alltså på det kulturstinna bryggeriområdet i Nora den framtida whiskyn ska växa fram. I Nora Tändrörsfabriks gamla lokaler ska ett vackert destilleri växa fram under de närmaste månaderna. En whiskypub ska byggas och även ett kafé ska se dagens ljus för de besökare man kalkylerar med.

- Lokalerna är perfekta, säger Mats Lihnell. Miljön här på bryggeriområdet passar oss och själva lokalerna är så bra att vi kunde ha ritat dem själva.

Allt jobb återstår dock, men framåt sommaren ska en hel del ha hänt.

- Det här konceptet handlar ju inte bara om att producera whisky, säger Lihnell. Det handlar om en upplevelse med whisky i centrum. Vi hoppas på synergieffekter som Nora som stad kan dra nytta av med kulturstaden, jakt, fiske och whisky.

Lihnell ler när han berättar om hur han tillbringade förra årets semester med att träffa passionerade whiskyälskare som ville vara en del av hans koncept. Vid sidan av master blendern Ola Lindberg hittade han affärsstrategen och skotten John Cassidy, produktionschefen Wolfgang Hess och säljchefen Patrik Axelsson.

- För mig har vi fått ihop en riktigt bra förstafemma, säger han. Jag lovar att vi har kul på jobbet och den kunskap vi har ökar njutningen.

Mer läsning

Annons