Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Positiv till länspendeln

Långt ifrån alla är emot resecentrumbygget och pendeltåg in till stationsområdet. Det finns olika åsikter och meningsskiljaktigheter i föreningen. Rune Bergstedt är en av de som ser mycket positivt på länspendelprojektet.

Annons

– Jag tycker att Nora bergslags veteranjärnväg ska vara väldigt glad att det kommer pendeltåg till Nora. De slipper ansvaret för banan Nora–Ervalla. Föreningen har i längden inte ork, ekonomi och medlemmar att underhålla sex mil järnväg, säger Rune Bergstedt som varit signalchef, maskinchef och styrelsesuppleant i föreningen.

Nora–Ervalla banan blir bättre, tryggare och säkrare bevarad för framtiden och det är viktigt att få in pendeltåget till Nora station, anser han.

– Men personligen tycker jag det är finare och bättre om pendeltåget kommer in på det yttersta sjöspåret närmast sjön, förklarar Rune som lämnat ett medborgarförslag om det.

Då kan museijärnvägsdelen och reguljära delen hållas åtskilda.

Åsikterna om att det nu exploaterade området skulle vara väldigt historiskt värdefullt är inte riktigt sant, menar Rune.

– Godsmagasinet är av förhållandevis sent datum 1904–1906, den rivna kajen är en lastkaj, och malmkajen invid tåghemmet användes bara 1953–1957. Det har inte mycket med Nora bergslags stora malmtransporter att göra, bara en liten del, förklarar han.

Det mesta lastade man i Striberg, Pershyttan, Dalkarlsberg, Åsboberg och så vidare. Den kulturhistoriska miljön har ändrats många gånger under årens lopp, menar han.

– Många ryar om det här och anser att man förstör något väldigt viktigt, men här måste man ju inse att samhället ska utvecklas också.

En föreningen som NBVJ klarar inte av att sköta och underhålla mer en mil järnväg grovt räknat, förklarar han.

– En lämplig och vacker sträcka vore Nora–Vikersvik på Boforsbanan plus bibanan till Pershyttan, säger Rune Bergstedt.

– Boforslinjen är exotisk med stora skogar, älvar, sjöar, kuperad terräng och kurvig bana, och då finns en realistiskt möjlighet föreningen att i långa loppet sköta detta.

Veterantåg till Järle kan föreningen köra vid större evenemang, tycker han.

Fotnot: Debatten pågår för fullt på järnvägshistoriskt forum ”http://www.jvmv2.se/forum/”.

Mer läsning

Annons