Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slipersbyten på gammalt rallarvis

Nu är slipersbytena igång för fullt längs banan till Järle. Siktet är instället på att hinna klart det mest akuta till tågtrafiken drar igång i midsommar. Torbjörn Blomberg, 74, kan konsten att byta slipers på riktigt gammalt rallarvis.

Annons
Rallare. Rallare Torbjörn Blomberg byter slipers. Här lyfter han upp rälsen med domkrafter som är speciellt avsedda för ändamålet.

– Mitt barnbarn frågade vem som var starkast, du farfar eller pappa. Då sa jag att jag slår nog i rälsspik fortare än pappa i alla fall. Det berättar Torbjörn Blomberg medan han svingar släggan och dundrar ned de grova smidda spikarna med några välriktade slag. Slagen klingar ut över åkrarna nedåt Källarhalsen och Västra sund där han just nu håller till för att byta slipers. Han är på väg söderut.

Allt sker för hand, på gammalt rallarvis. Torbjörn cyklar till och med ut från Nora station på en trehjulig trampdressin som han själv rustat upp och målat. Han inspekterade sträckan i höstas och målade två blåa prickar på de sliprar som behöver bytas nu, och en prick på de som inte är så akut.

– Vi markerade ut 154 slipers som behöver bytas, men alla är ju inte akuta, förklarar han.

En hel del är redan bytt sedan tidigare nedåt Järle och i höstas bytte de 60 sliprar på järnvägsbron över Järleån, berättar han. Där är det högt och inget för den som är höjdrädd.

Just den här dagen är han ensam ute och jobbar med banan, annars brukar det ibland vara flera som hjälps åt.

Torbjörn har varit med i föreningen sen 1979, och kan såklart banan och veteranjärnvägen ända ut i fingerspetsarna. Och han har tunga specialverktyg med sig, allt från ett par kluriga domkrafter att lyfta upp rälsen med till en jättelik kofot att dra ur spikarna med.

Det underlättar – ungefär i den här tågordningen: Ur med spikarna, koll på spårvidd och lutning med en särskilt mätinstrument, lyft upp rälsen, gräv och dra ut den dåliga slipern med en timmersax, släta ut och justera underlaget med en skyffel, dit med den nya, lägg rätt, dit med järnplattor under skenorna och spika fast.

– Det gäller också att sätta spiken där det inte är någon sprickbildning, förklarar han.

Och kollar igen så spårvidden och lutningen är okej. Godkänt.

Sliprarna håller i ungefär 40 år och har en speciell doft.

– Det är impregnerade furuslipers, vi har köpt in 150 helt nya, berättar han.

Sedan tidigare har veteranjärnvägen också ett lager med runt 20 000 sliprar av bok som legat på stambanan och föreningen köpt in billigt, berättar han.

– Bok är tungt och hårt, och håller ännu längre, kanske 60 år, förklarar han.

Men att spika i sådana slipers går knappast. Det är istället en järnplatta som ligger skruvad och som rälsen ska fästas i med en specialanordning. Och de passar för den tyngre sortens skenor.

– För vi har två olika sorters räls, en 32-kilos och en kraftigare som väger 43 kilo per meter, berättar han.

Torbjörn Blomberg på väg ut på banan för att byta slipers.
Dags att för mätinstrumentet
Spårvidden 1435 millimeter perfekt.
Dit med den nya.
Grova rälsspik. Inte småspikar precis.
Tunga slag. Torbjörn Blomberg kan konsten att svinga spiksläggan.
Klart. Fint blir det, järnplatta, en spik utsida och två på insidan.
Och så blev det. Nu håller den i ungefär 40 år innan det är dags att byta den igen.

Slipersbytena

>> Banan ägs av stiftelsen Nora järnvägsmuseum och veteranjärnväg, NJOV, som har ansvaret för underhållet.

>> Nu måste det bytas sammanlagt 2500 slipers före 15 juli 2017, och de mest akuta före 15 juli i år.

>> För att hinna det har offerter tagits in från specialentreprenörer som byter slipers snabbt och maskinellt. Kostnaden blir minst 800 000. Stiftelsen har därför ansökt om 850 000 kronor i öronmärkt bidrag från riksantikvarieämbetet men ännu inte fått något svar.

>> Banan har ungefär 56 000 slipers och i genomsnitt behövs runt 1400 slipersbyten per år eftersom en sliper håller i cirka 40 år.

Mer läsning

Annons