Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Veteranjärnvägenhotas av nya avgifter

 Veteranjärnvägen är nedläggningshotad – om transportstyrelsens nya förslag går igenom.Då skulle veteranjärnvägen tvingas betala 310 000 om året i avgifter, och det klarar inte föreningen.

Annons
Nedläggingshotad verksamhet. Nu hotas veteranjärnvägen av nedläggning om de nya avgifterna blir verklighet, här från ånglokförarkursen under Noradagarna med Ragnar Lundgren vid spakarna.BILD: TOMAS KÄLLBERG

– Det är ju fruktansvärda kostnader för oss, säger Hans Eliason, marknadschef hos Nora bergslags veteranjärnväg, NBVJ.

Tanken med utredningsförslaget som transportstyrelsen gjort på uppdrag av regeringen är att alla veteranjärnvägar ska bära sina egna trafiksäkerhetskostnader, förklarar Hans Eliason, att vara självfinansierade.

– De kostnaderna har skett med skattemedel, men nu ska alla museijärnvägar avgiftsbelastas.

Det finns inte en chans för föreningen att klara 310 000 kronor om året i tillståndsavgifter, förklarar han. Redan nu har föreningen driftsunderskott med 150 000 kronor om året.

– Att vi har klarat oss är bara tack vare att vi sålt tågskrot och fått in pengar den vägen.

Under tre år har föreningen sålt tågskrot för 1,7 miljoner kronor. Men några bidrag har inte föreningen. Det är ideell verksamhet där medlemmarna ställer upp gratis för att få verksamheten att gå runt. Skulle förslaget gå igenom innebär det dödstöten för verksamheten, som han ser det. Då måste veteranjärnvägen lägga ned sin trafik.

– Det är ett helt orimligt förslag, då upphör alla museijärnvägar i landet, det slår ut en hel funktion, säger han.

I landet finns ett 20-tal museijärnvägar, som är knutna till de rikstäckande sammanslutningarna ”Museibanornas riksorganisation” och ”Järnvägshistoriska riksförbundet”. Nu håller riksorganisationen på att samla in uppgifter från föreningarna för att sedan ge ett remissvar.

De nya avgifterna planeras att införas 1 januari 2011.

Mer läsning

Annons