Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ökar elpriserna igen

Nu har kylan slagit till.
Då sticker elpriserna iväg.
– Men det är inte riktigt samma läge som för ett år sedan, säger Efwa Nilsson på Eon i Örebro.

Annons

I fjol var det extremt kallt, vissa dagar nedåt minus 30 grader. Då var det kanske inte så konstigt att elpriserna ökade. Men de ökade rekordmycket. I de mest extrema fallen låg priserna runt 250 öre per kilowattimme (snittpriset för 2008 var 49 öre).

Men det berodde inte bara på vädret: Det fanns även en minskad tillgång på kärnkraft. Flera reaktorer var stängda på grund av revisionsarbete – som drog ut på tiden.  

I ett sådant läge påverkas elpriserna helt av tillgång och efterfrågan, och då pressades priserna upp.

– Men kärnkraftläget ser bättre ut i år. Det är mer förberedelse inför den här vintern, säger Efwa Nilsson, regionchef på Eon i Örebro.

Enligt Efwa är det främst en sak som du kan göra för att påverka dina elkostnader.

– Det gäller att se över sin situation, om man vill binda elpriset över vintermånaderna eller om man vill ha ett rörligt pris. Vi vill medvetandegöra kunderna om det här, att man gör ett aktivt val.

Men det finns även andra saker som du själv kan göra för att påverka ditt elpris.

– Det kan vara klokt att täta sina lister, byta fönster och isolera för att dra ner kostnaderna.

Under hela 2000-talet har elpriserna stigit. Det beror på olika saker, bland annat skatter och styrmedel, priser på kol och olja – men även avregleringen av elmarknaden. De flesta trodde att konkurrensen skulle pressa ner priserna. I själva verket har det fått en motsatt effekt. Enligt en doktorsavhandling från Handelshögskolan i Göteborg har elproducenterna, framförallt de tre stora (Eon, Fortum och Vattenfall) fått ökat inflytande över marknaden.

Elproducenterna anpassar hela tiden produktionen eftersom de vet exakt vet hur mycket el som marknaden behöver. Därmed kan de ta ut ett så högt elpris som möjligt, enligt avhandlingen.  

– Det skulle inte behöva se ut som det gör idag. Vi som kunder skulle kunna bli mer producenter, exempelvis genom att sätta upp solceller på taket. Tänk dig om Ikea skulle börja sälja solpanelen Kurt. Då skulle det mer börja likna den marknadsmodell som var tanken efter avregleringen, säger Petter Rönnborg, som ligger bakom avhandlingen.

Fotnot: Den tidigare annonserade chatten med klimatrådgivare är tyvärr inställd. 

Mer läsning

Annons