Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökning av antalet trafikdöda

Under 2011 dog 12 personer i trafiken i Örebro län. Det är åtta fler än året innan. Detta vill organisationen Gröna bilister ändra på genom bland annat ökad andel kollektivtrafik och att minska transporter i samhället.

Annons

- Jag är orolig att man på lokal nivå viftar bort statistiken, eftersom man tycker att det inte går att säkerställa statistiskt. Det är för få döda helt enkelt, och man tänker att det är en tillfällighet, säger Mattias Goldmann på organisationen Gröna bilister.

Han tycker att det är viktigt att lokalpolitikerna tar siffrorna på stort allvar och tar fram ett nytt trafiksäkerhetsprogram för länet.

- Vi måste ner till noll trafikdöda. Och som det ser ut nu, så går vi inte mot färre döda.

Mattias Goldmann vill minska behovet av att ta bilen.

- Nu dör fler i trafiken igen, både regionalt och nationellt. Vi har ett mycket ledsamt trandbrott som pekar på att vi behöver mer stimulans att åka kollektivt eller inte resa alls, och ett ökat skydd för fotgängare, säger Gröna Bilisters Mattias Goldmann.

För att minska antalet dödsolyckor skriver ni att ni vill öka kollektivtrafiken – är det säkrare att åka kollektivt än privat?

- Det är det absolut. På järnvägstrafiken hade vi inte en enda dödsolycka 2011. Men det är också säkrare att åka med bussar. Det beror helt enkelt för på att det är proffs som kör, säger Mattias Goldmann.

Han tycker att det är viktigt att påpeka att det inte bara är bilisterna själva som dör i trafiken utan att det också sker en kraftig ökning av antalet döda fotgängare och cyklister.

- Vi får säkrare och säkrare bilar, men vi ser samtidigt att att antalet dödade fotgängare och cyklister ökar. Det tror vi hänger ihop med att ju säkrare bil man kör, desto aggressivare kör vi. Det går ut över trafikanterna utanför bilen.

Mer läsning

Annons