Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olycksdrabbade vägar får sämre bevakning

På ett par år har antalet trafikpoliser i länet halverats – från 24 till 12.
– Numera har vi mindre möjligheter att vara på de värst olycksdrabbade vägarna, säger trafikpolischefen Bernt Larsson.

Annons

Orsaken till halveringen har sin grund i ett direktiv från Rikspolisstyrelsen, RPS. Det går ut på att vanliga ordningspoliser ska ta en större del av trafikövervakningen – samtidigt som landets trafikpoliser ska kunna specialisera sig på exempelvis den tyngre yrkestrafiken.

– Det ser likadant ut i hela landet. Varenda trafikpolisenhet har gått i den här riktningen, säger länspolismästare Dan Person.

Bernt Larsson är chef för trafikpolisenheten i Örebro län. Han är inte odelat positiv till nyordningen, även om han förstår att polisen måste prioritera sina resurser.

– Brottsligheten och samhällsstrukturerna har förändrats och då måste polisen förhålla sig till det utifrån regeringens och riksdagens direktiv, säger Larsson.

Han menar att de vanliga ordningspoliserna har ett annat perspektiv än det rent trafikmässiga vid sin bevakning. Det handlar enligt Larsson i stället mycket om att komma åt gängmedlemmar och livsstilskriminella.

– Trafikövervakningen är ett bra sätt att komma åt dem. Det gör att de andra poliserna förlägger hastighets- och blåskontroller på ställen där de vet att de kriminella färdas, säger Bernt Larsson.

Vilka konsekvenser har det här fått för ert arbete med trafiksäkerhet?

– Vi har fått mindre möjligheter att vara på de vägar som är mest olycksdrabbade, 70- och 90-vägar där det inte finns något mitträcke, säger Bernt Larsson.

Han pekar dock på att utvecklingen går i rätt riktning när det gäller antalet skadade och döda i trafiken, både i länet och landet. I fjol omkom 260 personer i Sverige vilket är den lägsta siffran sedan 1944.

Dessutom är trafikenheten på gång att nyanställa tre poliser. Det kommer att ske under eller efter sommaren.

– Ja, men kanske försvinner några andra under resans gång, säger Bernt Larsson.

Både han och länspolischefen Dan Person förklarar också att nya direktiv för trafikövervakningen är att vänta när polisen organiserar om och blir en enda myndighet 1 januari 2015.

Erik Risberg, verksamhetsansvarig på trafiksäkerhetsorganisationen NTF i Värmland och Örebro, beklagar att polisen dragit ned på trafikbevakningen.

– En viktig anledning till den förbättrade olycksstatistiken är polisens insatser. Visst kan man hantera det här problemet med hjälp av fartkameror, men det finns många positiva aspekter av att polisen syns på våra vägar, säger Risberg.

Mer läsning

Annons