Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Automaten åt upp Enricos enda kort

Uttagsautomaten vid Oskarstorget åt upp Enrico Varrecchiones bankkort. Som italienare med endast ett kort med sig till Sverige innebär det stora problem.
– Kortet var mitt enda sätt att få pengar, säger han.

Annons

Journaliststudenten Enrico har varit utan sitt bankkort i flera dagar nu. För honom betyder det att han inte har några betalningsmöjligheter, förutom de 50 kronor han har kvar i kontanter. Det betyder att han är tvungen att låna pengar av vänner till mat och andra nödvändigheter, något han egentligen känner sig för stolt för.

– Det är ju inte som att låna från familjen direkt, säger han.

När kortet blev kvar i automaten gick Enrico in i den närliggande Ica-butiken för att fråga personalen hur han skulle göra, men de sa bara att automaterna tar korten ibland. Han tog kontakt med automatens ägare, Kontanten AB, som hävdade att de inte kunde göra något. Men Enrico vill ha ersättning för händelsen, samt ett kostnadsfritt lån tills han får ett nytt kort.

– De skapade problemet, så jag tycker de ska fixa det, säger Enrico.

Att kort blir kvarhållna av automater är ovanligt, men det händer, och enligt Lars Lundqvist, Sverigechef på Kontanten AB, finns det generellt sett två anledningar till detta. Den första anledningen är att automaten är beordrad att behålla kortet för att det är spärrat eller misstänkt på annat sätt. Den andra är att det helt enkelt fastnar på grund av smuts, trasiga kort, eller trasiga automater.

– I just Örebro har vi haft lite problem med vandalisering av automater under senaste veckan, säger Lars Lundqvist.

I Enricos enskilda fall vill Lars Lundqvist inte kommentera, utan säger att de följer riktlinjerna som Mastercard och Visa har när det gäller korthantering, vilket innebär att de inte kan göra något i situationer som denna.

Han råder alla som ska åka till ett annat land att ha två bankkort och en del kontanter med sig, för att vara beredd på händelser likt denna. Men han förstår att det är jobbigt för Enrico.

– Han bör ringa sin bank i Italien och lösa problemet, säger Lars Lundqvist. Enligt Lundqvist finns något som kallas ett ”emergency card”, ett tillfälligt kort som i nödfall kan skickas från banken till kunden inom 24 timmar.

Enrico har också hört att ett nytt kort ska kunna skickas till honom inom två dygn, men menar att den italienska organisationen inte är att lita på. I stället får han alltså vänta i två veckor.

– Jag vet hur det fungerar i Italien, säger han. Under tiden har han tillsammans med banken kunnat ordna en inloggning till sitt italienska konto via internet, så vissa betalningar och överföringar kan ändå genomföras.

Mer läsning

Annons