Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avgift för dubbdäck inte aktuellt i Örebro

Lokala avgifter på dubbdäcksanvändning. Det förslaget lyfte tre centerpartister fram i en debattartikel i gårdagens DN. I Örebro är en sådan åtgärd inte aktuell.

Annons

Dubbade vinterdäck bidrar till stora luftföroreningar längs våra vägar vintertid. Dubbarna river loss farliga ämnen från vägbanorna – ämnen som i synnerhet skadar små barn och lungsjuka. Kommuner med stor genomfart via exempelvis motorvägar är extra hårt drabbade. För att kompensera för detta har regeringen arbetat fram ett verktyg där kommuner, via lokala bestämmelser, kan förbjuda trafik med dubbdäck på vissa gator. På förslag ligger även att särskilda miljözoner ska kunna införas, där dubbdäck är helt förbjudna.

Kritiserar bestämmelser

Tre centerpartister kritiserade på gårdagens DN Debatt bestämmelserna och det liggande förslaget. I stället vill de ha ett system med lokala avgifter för dubbdäck, där den som använder däcken och smutsar ned också betalar för det. Detta enligt norsk förlaga.

Örebro är ett exempel på en stad med stor genomfartstrafik via motorvägar. Dessutom är ett antal centralt belägna gator hårt trafikerade. Enligt en undersökning från februari 2010 använder cirka 70 procent av trafikanterna i Örebro dubbdäck – denna siffra har kommunen som ambition att minska till 40 procent inom en femårsperiod.

Inte aktuellt

Men att göra det genom dubbdäcksavgifter är inte aktuellt.

- Nej, det tror jag inte. Folk måste få välja själva. Bor man till exempel på landet så skulle sådana avgifter slå orättvist hårt, säger Charlotte Edberger Jangdin (C), vice ordförande i Tekniska nämnden vid Örebro kommun.

Kommunen arbetar i stället på andra sätt för att komma tillrätta med föroreningarna i Örebro.

- Den nybyggda tvärleden är ett exempel på en sådan åtgärd. Över huvud taget försöker vi att minska trafiken i centrala Örebro, säger Charlotte Edberger Jangdin.

Minskning av dubbdäcksanvändandet från 70 till 40 procent – hur ska det gå till rent konkret?

- Information är en viktig bit. Dessutom måste vi arbeta för att allt fler ska åka allt mindre bil. Det kan man bland annat göra genom att prioritera snöplogning av cykelbanor.

Mer läsning

Annons