Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banlängden kan bli kortare än tänkt

Utbyggnaden av banlängden på Örebro flygplats kan bli kortare än vad styrelsen först hoppades på.
700 meter kan bli 500 meter.

Annons

Från början var tanken att banlängden skulle byggas ut från nuvarande 2 600 meter till 3 300 meter. På det sättet skulle Örebro flygplats kunna öka sin konkurrenskraft på fraktflygsidan. Fler tunga fraktplan skulle helt enkelt kunna landa på flygplatsen.

Det skulle även bli möjligt att få långdistansmål för persontrafik, även om det var en marginaleffekt av utbyggnaden.

Kostnaden beräknades till 70 miljoner kronor.

-Det var beräkningen som gjordes för 1,5-2 år sedan. Men egentligen är det först i skarpt läge som man vet vad saker och ting kommer att kosta, säger socialdemokraten Irén Lejegren, ordförande för flygplatsens styrelse.

I dag fredag håller styrelsen ett extramöte där man ska diskutera om banan ska byggas ut med bara 500 meter, till en total banlängd på 3 100 meter.

Orsaken är ekonomisk. En 200 meter kortare utbyggnad skulle bli cirka 20 miljoner kronor billigare.

-Det handlar om stora pengar och vi vill se fler utredningsalternativ, säger Lejegren. Vad tappar vi om vi inte bygger ut mer än 500 meter? Kan vi fortsätta bygga ut de 200 meterna senare? Det är sådant vi tittar närmare på nu.

Irén Lejegren menar att det inte är någon brådska att komma till beslut eftersom miljötillståndet inte är klart än. Utslaget från mark- och miljödomstolen räknar hon med ska komma senare under våren.

Mer läsning

Annons