Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bara 10 handlare kvar i saluhallen

Saluhallen firar ettårs-jubileum. Men en efter en av handlarna har lämnat stället. Nu finns inte ens hälften kvar.

Annons

I torsdags fyllde saluhallen på Kungsgatan ett år. Sällan har något varit så efterlängtat innan det öppnade. Bland örebroarna fanns det ett stort önskemål om att få en saluhall till sin stad. Och när Joakim Malm och Matz Ekman bestämde sig för att dra i gång hallen hejades de på av många.

– När man gör kundundersökningar så ser man ett oerhört intresse för en saluhall och det är jättekul att få den feedbacken men samtidigt så finns det så vitt spridda uppfattningar om vad en saluhall är och det är olika för olika generationer, berättar Joakim Malm.

Men när saluhallen öppnade visade det sig att kunderna inte kom i den utsträckning man trott. Vissa butiker och restauranger har gått bra, andra har inte gjort det. Man har plats för cirka 25 handlare, i dag finns bara tio kvar.

Klarar ni er på det?

– Nej, absolut inte. Och det ser inte heller bra ut därinne, det ser tomt och mörkt ut. Vi har idéer på hur vi ska förändra och vi gör en kraftsamling för det. Jag kan inte gå in på exakt vad, men det handlar om att öppna upp stället och få in fler aktörer.

Ägarna till saluhallen har tagit hjälp av en konsult från Svenska centrum. Man funderar till exempel över hur saluhallen ska kunna göras mer översiktlig så man tydligare ser vad som finns där inne. Det finns också planer på att göra om huvudentrén.

När kan man börja se förändringar inne i saluhallen?

– Det är jättesvårt att säga. Vi inte kommit till avslut än med vissa handlare som lämnat saluhallen. Några har stängt men har ändå kvar sina platser. Det handlar om att de inte kommit loss från sina avtal och så länge som avtalet gäller får vi inte plocka bort deras saker. Men när vi är igenom det har vi en plan för vad vi ska göra.

Ni har tidigare fått kritik från handlare att ni har för höga hyror. Hur ser du på det?

– Hyran är ju vad den är. Alla har gått in i det här med öppna ögon. De har vetat vad det kostar och de måste ta ansvar själva för att se vad de måste omsätta för att gå runt. Men sen är det ju så klart jättetråkigt när ett koncept inte fungerar.

Ni har också fått kritik för att inte marknadsföra saluhallen tillräckligt?

– Frågan är hur man ska marknadsföra? Nu har vi tidningsannonser, tidigare jobbade vi lite annorlunda med Facebook och nyhetsbrev. Det är för tidigt än att svara på vad som är rätt eller fel.

Oroar du dig för hur det ska gå för saluhallen?

– Ja, det är klart jag gör. Innan man har alla rätta handlare och koncept på plats så är det klart man oroar sig. Jag förstår ju också handlarna på plats, hur de känner sig och när de ser de stängda montrarna. Och med alla kunder som frågar och som undrar hur det ska gå.

Mer läsning

Annons