Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bara Stora Mellösa skola är utan fel

Kunskapslyfta lärare, tid för varje elev och utgångspunkten att alla är och får vara olika är ett bra recept för en skola. Skolinspektionen hittade inga fel på Stora Mellösa skola.

Annons

Eleverna går i trean och när skolinspektionen var på besök fick de berätta om sina skola. Nu sitter de på rektorns rum och talar än en gång om vad de tycker.

– Lärarna är bra och så får alla vara med, förklarar, Martina Ljungdahl.

– Det är inga som retas eller så, konstaterar Albin Stagerklint.

– Det är mycket att göra på rasterna, och det är bara lärare. De kan hjälpa till lite mer än bara prata, tycker Johannes Axelsson.

När rektor Gunilla Hedman kommer tillbaka berättar hon att Skolinspektionen inte hittade något att anmärka på.

– Det känns jättebra, säger hon.

FortbildningEtt första steg mot en bättre skola handlade om fortbildning genom lärarlyftet.

– Det är viktigt för man tvingas att reflektera över sin undervisning, de metoder man använder och hur man når barnen på bästa sätt. Man får också in ny forskning, säger läraren Ann Wahlström.

En gemensam värdegrund mot varandra, elever och föräldrar är också en viktig del.

– Vi jobbar med det hela tiden, varje dag. En sak är också att vi som jobbar här är för alla barn på skolan. Det är inte min klass och mina elever, utan vi är här för alla barn. De kan gå till vilken vuxen som helst, säger läraren Annakarin Bäcklund

Flexibelt lärandeSkolan jobbar med ett flexibelt lärande, vilket innebär att den elev som vill och kan gå fortare fram gör det och den som behöver mer stöd kan jobba i sin takt. Eleverna ges den tid som behövs för att nå målen.

– Vi är jätteflexibla och eftersom vi är flera vuxna kring barnen kan vi göra olika grupperingar, och då kan man ta några få en gång och en annan lärare tar fler barn, säger Ann Wahlström.

Kunskap för livetGunilla Hedman förklarar att de pratar mycket om olikheter med eleverna. Att det är något som är bra, att man får ta olika tid på sig och ha olika intressen.

– Det är en kunskap för livet att ha den inställningen, säger hon.

Hon berättar att både elever och föräldrar vet om målen och vad som behövs för att nå dem.

– Vår absoluta uppfattning är att det aldrig är elevens fel. Aldrig, utan det gäller att komma runt och hitta andra vägar för att kunna nå varje barn, och varje barn på vår skola har rätt till en maximal måluppfyllelse utifrån sina möjligheter, säger Gunilla Hedman.

Mer läsning

Annons