Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barns empati är själva grunden i demokratin

Inte en enda politiker ställde under valrörelsen frågan hur en människa blir demokratisk. Kanske just därför blev också valresultatet för många ett uppvaknande.

Annons
Låt också små barn få vara med och bestämma, råder Örebroforskaren Elisabeth Arnér.

Den politiska kartan ritades om och främlingsfientliga grupper hittade fler anhängare. Valresultat borde fungera som en väckarklocka, tycker Örebroforskaren Elisabeth Arnér. För demokratin måste tas på största allvar och arbetet ska börja tidigt.

Redan ettåringen är en empatisk, demokratisk varelse, det har jag tydligt sett i min forskning, säger Elisabeth Arnér och berättar om Erik och Ali, båda ett år:

- Erik sitter på golvet på förskolan och leker med klossar. Plötsligt blir han ledsen och börjar gråta otröstligt. Det hjälper inte att en lärare plockar upp honom i knät. Ali ser alltsammans och kryper snabbt ut i hallen. Där hämtar han en nalle till Erik som om han vill säga ”var inte ledsen”.

- Är det inte fantastiskt, säger Elisabeth Arnér. I sin forskning har hon samtalat med över 100 barn. Nu senast har hon arbetat med att fördjupa demokratiprocessen på tre förskolor på Söder i Stockholm.

-Alla måste få finnas i vårt samhälle. Rättigheten att påverka demokratin är inte åldersbetingad. Den gäller såväl ettåringen som 40-åringen och 93-åringen. Det handlar om alla människors lika värde och det är barns empati som är grunden för demokratin.

Själv lovordar Elisabeth sin egen barndom. Hon växte upp tillsammans med fem syskon.

Mamma Borghild skrev barnvisor, bland annat den inte helt obekanta visan om Lilla gullefjun.

-Det var inga problem för mamma att vi var många barn. Hon hade nog kunnat ha 14, skrattar Elisabeth.

Läs en längre intervju med Elisabeth Arnér i dagens papperstidning eller köp NA digitalt här.

Mer läsning

Annons