Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bäst på telefoni – för femte året i rad!

För femte (!) året i rad har Örebros läns landstings telefonväxel vunnit SM i telefoni och kundservice.
– Med den här vinsten befäster vi vår ställning som Sveriges bästa växel i den här storleken, säger Björn Emmerik, områdeschef på landstingets kundtjänst.

Annons
Det vinnande laget. Örebro läns landstings växel.

Landstingets växel tävlar i den tyngsta klassen vilken handlar om växlar med mer än 7 000 anknytningar, bland konkurrenterna fanns bland annat Telias och Vattenfalls växel.

Varje dygn ringer cirka 5 000 personer till landstingsväxeln som tas emot av de 25 telefonisterna.

– Vi vill att de som kommer i kontakt med sjukvården ska känna sig omhändertagna redan i växeln, säger Björn Emmerik.

Alla medarbetare får personlig coaching, enligt Emmerik.

– Vi arbetar på individnivå så att alla i personalen känner att de utvecklas. Jag är oerhört stolt över mina medarbetare. Samtalen har ökat i antal och vi har fått mer avancerade arbetsuppgifter under året.

– Med den här vinsten befäster vi vår ställning som Sveriges bästa växel i den här storleken. Vi tävlar mot både privata och offentliga telefonväxlar. Vi är den enda nominerade landstingsväxeln i årets tävling. Vinsten är ett kvitto på att vårt hårda och målmedvetna arbete med kvalité och bemötande gett resultat, säger Björn Emmerik, områdeschef på landstingets kundtjänst.

I kväll tog de emot priset under finalgalan för SM i Telefoni Kundservice 2013. Juryns motivering lyder: "Telefonisterna visar en hög kompetens och agerar förträffligt gentemot inringande medborgare. Man får ett sympatiskt bemötande som håller en god kvalité år efter år. Vinnaren är, för femte året i rad, Örebro läns landsting."

SM i telefoni och kundservice

SM i Telefoni Kundservice anordnas av företaget Q Survey. De använder sig av mätmetoden

Mystery Survey. Det innebär att professionella undersökare ringer 200 samtal. Samtalen bedöms efter den upplevda kvalitén på kundservicen.

De bedömningskriterier som gäller i SM för en växel är:

- korrekt hälsningsfras

- allmän attityd

- bemötande

- engagemang

Mer läsning

Annons