Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bertil dödförklarades av Skatteverket

Bertil Kullberg, 83, blev minst sagt förvånad när han fick beskedet från Skatteverket.– Det stod att jag var död, säger han.

Annons
Vid liv. Bertil Kullberg blev dödförklarad av en handläggare på Skatteverket. ”Obehagligt”, säger Bertil som ändå kan skämta om missen.

Bakgrunden till den märkliga historien är följande: I somras flyttade han och sambon Marianne från villan i Oxhagen till plus 55-boendet på Laurentiusgården på Norr i Örebro.

Trots att de flyttade in i en hyreslägenhet ville de fixa till några saker i bostaden som de betalade ur egen ficka. Bland annat anlitade paret en rörfirma som hade gjort jobb åt dem under åren i villan.

När Bertil fick räkningen från rörfirman betalade han utan att studera den närmare. Det gjorde att han missade att firman gett honom 849 kronor i rotavdrag – något som hyresgäster inte kan få.

Rörfirman hade i bruklig ordning också skickat in en rotavdragsbegäran till Skatteverket.

– Firman tänkte inte på att vi numera bor i ett hyresboende. De hade med automatik skickat in en begäran till Skatteverket, berättar Bertil.

I början av december fick han beskedet att han inte hade någon rätt till rotavdrag. Men inte för att han var hyresgäst – motiveringen var en helt annan:

”Dödsbo har inte rätt till rot eller rut. Ett dödsbo har rätt till skattereduktion om arbetet utfördes före dödsfallet. Enligt inkomna underlag så utfördes arbetet efter dödsfallet” stod det i beslutet.

Bertil hade alltså dödförklarats av Skatteverket.

– För säkerhets skull slog jag upp tidningen dagen efter och kollade dödsannonserna. Jag fanns inte med där, säger Bertil och skrattar.

Men Bertil tyckte att det var obehagligt och han ville veta hur det kunde bli så fel. Därför ringde han den ansvariga handläggaren på Skatteverkets kontor i Västervik.

– Efter många om

och men erkände hon till slut. Hon sa: ”Ja, ja, jag tryckte väl på fel knapp då”, berättar han.

Men Bertil stod på sig, han ville ha en ordentlig ursäkt, vilket handläggaren lovade honom. Så blev det inte. Några dagar före jul fick han i stället ett nytt brev från Skatteverket där det på byråkratsvenska stod att han som hyresgäst inte hade rätt till rotavdrag.

Det närmaste Skatteverket kom en ursäkt var följande mening: ”Detta meddelande ersätter tidigare meddelande som skickades med fel motivering till beslutet”.

Den ansvariga handläggaren har semester, men hennes chef Lena Bengtson blir upprörd när hon via NA får höra hur Bertil Kullberg har behandlats.

– Det är för dåligt. Ibland kan den mänskliga faktorn göra att det blir fel. Men gör vi fel ska vi självklart be om ursäkt, säger Lena Bengtson.

Efter intervjun ringde hon själv upp Bertil för att personligen framföra myndighetens ursäkt.

Mer läsning

Annons