Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Bilisterna har ett ansvar att göra rätt"

– Bolagen brukar inte driva mål om de inte tror att de ska vinna. Det säger Lars Gabrielsson, jurist vid HOJAB Parkeringsservice som sköter parkeringstvister åt privata parkeringsbolag.

Annons
Mikael Axelsson känner sig lurad efter att ha fått en p-bot, trots att han betalade i den automat som stod närmast bilen.

I tisdagens tidning skrev NA om Mikael Axelsson som i fredags parkerade utanför bowlinghallen Strike, men betalade i fel automat. Han löste i biljett i Q-Parks automat i stället för i Apcoa Parkings, som tidigare hette Europark.

Det renderade i en p-bot, en så kallad kontrollavgift. Axelsson är kritisk till att två parkeringsbolag ”delar” på en och samma parkering och menar att området borde skyltas tydligare. Han har inte betalat kontrollavgiften, utan överväger att i stället bestrida den. Lars Gabrielsson är jurist vid HOJAB Parkeringsservice, som sköter parkeringstvister åt parkeringsbolag, däribland Apcoa Parking.

Att flera parkeringsbolag samsas på en relativt begränsad yta är inget konstigt, menar han, eftersom ett område kan vara uppdelat på flera olika markägare. Förväxlingar kan inträffa, menar han:

– Att folk löser biljetter i fel automater händer då och då. Då är det upp till parkeringsbolaget att utfärda kontrollavgift, säger Lars Gabrielsson.

När en bil misstänks vara felparkerad kontrollerar alltid parkeringsvakten skyltningen och att automaten fungerar, menar Gabrielsson.

– Om de utfärdar kontrollavgift brukar de vidhålla att den ska betalas, säger Lars Gabrielsson, som hävdar att parkeringsbolagen oftast har goda grunder för att utfärda kontrollavgifter.

– Bolagen brukar inte driva mål om de inte tror att de ska vinna. Finns det skyltning på platsen brukar tingsrätten anse att det är skyltat enligt gällande bestämmelser. Om parkeringsbolaget har skyltat så har de gjort vad de kunnat. Då är det upp till bilisten att göra rätt, säger Gabrielsson.

HOJAB ingår i bolaget Handels- och Jurist Inkasso, och sköter alltså samtidigt uppföljning och indrivning av kontrollavgifter. En sökning på Google visar att företaget är omstritt och kritiserat, inte minst i media.

Peder Ståhlberg är vd på parkeringsbolaget Q-Park. Han känner till fall liknande det NA beskrivit, i ett område i Stockholm. Men annars är förväxling av parkeringsautomater inget problem han har erfarenhet av. Ståhlberg menar att tydlig information är A och O:

– Jag vill undvika ”p-fällor” till varje pris. Vi försöker förtydliga vår skyltning överallt. Vi började med att ha röda automater för att göra det så lätt som möjligt för kunden, säger Peder Ståhlberg.

Han menar att det är bilisterna som alltför sällan förstår skyltningen:

– När vi undersöker alla överklaganden så ser vi att 28 procent inte förstår skyltningen. Det är djupt olyckligt att det blir så här, men jag tycker också att bilisterna har ett ansvar att göra rätt, säger Ståhlberg.

Mer läsning

Annons