Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilreparationen blev en mardröm

Motorn på Johan ­Anderssons Volvo V70 skar och han lämnade in bilen på verkstad. Det skulle ta två veckor. Nu har det snart gått två år sedan Johan satt i sin bil.

Annons
I väntan på bil. Johan Anderssons Volvo V70 har stått på verkstaden i snart två år. ”Det finns vissa likheter med mannen i tv-serien Macken som saknar sin vita Opel” säger Johan.

Det var under 2008 som Johan köpte en 2003 års Volvo V70 i samband med att han blivit ägare till sitt barndomshem i Säby strax utanför Vintrosa.

Bilen gick bra i två år sedan började problemen.

– I februari rasade motorn och jag köpte en begagnad på skroten, säger Johan Andersson.

Tillsammans med en kompis la de omkring 40 timmar på att sätta i den nygamla motorn.

– Sedan gick bilen i två månader och då skar motorn igen, säger Johan.

Han kontaktade skroten som sålt motorn och de hämtade bilen.

– Det tog några dagar, sedan kom de tillbaka och sa att de skulle reklamera motorn.

Under hösten 2011 begick Johan ett stort misstag, enligt honom.

– Jag lämnade in bilen på den lokala verkstaden i Vintrosa eftersom jag då slapp bärga in den till Örebro, säger han.

Verkstaden meddelade Johan att det skulle ta omkring två veckor att sätta i en ny motor i bilen.

– Efter att veckorna hade gått ringde jag till dem och fick till svar att de då skulle börja med bilen, säger han.

Det gick månader utan att Johan hörde någonting från verkstaden.

– När jag ringde nästa gång sa de att det hade varit besvärligt men att de skulle fixa det, fortsätter Johan.

Verkstaden i Vintrosa är certifierad och tillhör kedjan Autoexperten.

När Johan inte fick några svar hörde han av sig till huvudkontoret i Stockholm.

– Där lät de väldigt bekymrade och lovade att ta tag i det.

– De sa även att de skulle höra av sig senare och kontrollera så att allt var ordnat, fortsätter Johan Andersson.

Det kom inga samtal

från vare sig verkstaden i Vintrosa eller från huvudkontoret i Stockholm.

– Jag tycker det är för jävligt av Autoexperten, säger Johan.

Han vände sig då till konsumentvägledningen hos Örebro kommun.

– Han skulle hjälpa mig att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden men efter det har han inte hört av sig, säger Johan.

Nu har det snart gått två år sedan Johan lämnade in sin Volvo V70 på reparation.

Samtidigt kommer räkningarna på bilens avbetalning punktligt i brevlådan varje månad.

– Jag har väl hunnit betala av bilen innan jag får tillbaka den, säger Johan.

Vad ska du göra nu?

– Jag orkar inte lägga så mycket mer tid på det här, man känner sig motarbetad hela tiden, säger Johan Andersson.

Mer läsning

Annons