Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bodyshops hampareklamfick kommunen att se rött

Hampablad i marknadsföring är inte okej, enligt Örebro brottsförebyggande råd som uppmanat The Body Shop att plocka ner reklamen.

Annons

I fredags fick Inger Bergane, butikschef på The Body Shop på Drottninggatan, besök av medlemmar ur Örebro brottsförebyggande råd (Örebrå). De menade att en reklamskylt som visade bilder på hampablad inte var lämplig och att den borde tas bort.

– Jag känner mig lite påhoppad och tycker att det här är en struntsak, säger Ingrid Bergane, som kände sig tvingad att plocka ner skylten.

Kan du förstå om hampablad ger associationer till droger?

– Jag förstår dilemmat, men det här måste avdramatiseras. Vi använder industrihampa, det är ju inte narkotikahampa, säger hon.

Enligt Inger Bergane är det ingen kund som reagerat på reklamen, utan endast kommunen.

Rasmus Persson (C), ordförande i Örebrå, tycker inte att hampablad hör hemma i skyltfönster.

– Att man har den mest kända symbolen för drogliberalism som marknadsföring är klart olämpligt, säger han.

Rasmus Persson menar att frågan är upp till företagarna själva, men att han vill påtala vad symbolen står för.

–Vi har många i kommunen som far illa på grund av droger, säger han.

Du tycker inte att det här är moralpanik?

– Nej. Jag tycker att det ligger i kommunens roll att agera och reagera om ett företag använder sig av den absolut främsta symbolen för drogliberalism, säger han.

Karin Wickberg Taylar, PR- och marknadsföringschef för The Body Shop Sverige, tycker att kommunens reaktion är förvånande.

– Det här är ett sätt för oss att avdramatisera hajpen om själva hampan för konsumenten, säger hon.

Enligt Karin Wickberg Taylar är det endast i Örebro som The Body Shop råkat ut för kritik mot kampanjen som pågår globalt.

Mer läsning

Annons