Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Boende trötta på busåkning i tunneln

Bilar som kör racing genom Rudbeckstunneln mitt i natten är ett stort problem för boende i centrala Örebro. Nu vill de få stopp på fartsyndarna.Läs också vad polisen och kommunalrådet säger om busåkningen.

Annons
Marianne Larsson, Karl Bergkvist och Irene Hillgren bor på Rudbecksgatan.

I hög hastighet kör de längs raksträckan under Drottninggatan. I tunneln förstärks ljudet och blir nästan öronbedövande.

Marianne Larsson, Karl Bergkvist och Irene Hillgren bor på Rudbecksgatan i närheten av tunneln. Den vanliga brusande trafiken stör de sig inte på. Den får man ta när man bor mitt i stan, menar de. Men nattens fortkörare har de fått nog av.

– Man kan likna ljudet vid en dragracingbana, säger Irene.

– Att sitta på balkongen en kväll när de kommer är inte trevligt, säger Marianne.

Fenomenet har funnits länge. Mest handlar det om unga män som kör galet fort, enligt polisen. Det vanligaste är att de hittar raksträckor utanför staden. Men det finns också drabbade gator centralt. Värst är det på Rudbecksgatan.

– Jag har bott här i åtta år. Värst är det på sommarnätter och helger. När det är tyst i övrigt ekar det så mellan kåkarna. Man är färdig att flyga ur sängen, säger Karl.

Skribenten Pelle Blohm, som också bor på Rudbecksgatan, har uppmärksammat problemet i krönikor i NA ett flertal gånger. Gensvaret har varit stort.

– Det är otroligt många som störs av det här, säger han.

Ljudmiljön liknar han vid Formel 1-bilar som kör förbi mitt i natten. Farten är en stor trafikfara, menar han.

– Jag har själv varit på väg att bli påkörd två gånger. Hade jag inte varit uppmärksam hade det gått illa.

Ingen av de boende har sett poliser ute när bilarna kör som värst och oroar sig över att ingen gör något åt problemet.

– Om man kunde få ner farten i tunneln skulle problemen försvinna, menar Pelle Blohm.

De tre boende, Marianne Larsson, Karl Bergkvist och Irene Hillgren, håller med. De förespråkar fartkameror vid tunneln.

– Då skulle vartenda körkort ryka, tror Karl Bergkvist.

Så säger polisen:

Leif Andersson, biträdande trafikpolischef, är medveten om problemet med fortkörarna på Rudbecksgatan.

– Det är ett jättebekymmer. Troligtvis ungdomligt oförstånd.

Han arbetar främst med trafikövervakning på läns-, riks- och Europavägar. Där är fenomenet vanligare. Förarna använder inte sällan sociala medier för att samla ihop folk på ett speciellt ställe. Via sociala medier kan de också ”varna” om polisen är på väg.

– Det är jättesvårt att övervaka, säger han.

Medan fartkameror är vanliga verktyg på de stora vägarna använder man laserpistoler mitt i stan. Men det är också ovanligt, menar Annika Haaster, chef för lokalpolisområde Örebro som övervakar city kvälls- och nattetid.

– Det är sällan vi har hastighetskontroller. Det är en prioriteringsfråga.

Gör de trafikkontroller är det oftast på sträckor med trafikfarliga situationer, till exempel utanför skolor. Fartkameror tror hon skulle kunna stävja farten och få bort ljudet.

Hastighetsöverträdelser, framkallande av fara för annan och störande trafik kan leda till ordningsbot om brotten lagförs.

Så säger kommunalrådet Björn Sundin (S):

Rudbecksgatan är för bred. Att smalna av vissa gator i staden skulle, till viss del, lösa problemet med fartsyndare, tror kommunalrådet Björn Sundin (S).

– Det här är störande. Buller är ett stort folkhälsoproblem. Det är också ett trafikproblem och ett vansinne.

Vem bär ansvaret för att göra något åt det?

– Kommunen kan bygga gator så att de inte inbjuder till höga hastigheter. Det har vi börjat med, på Trädgårdsgatan. Om de här hastigheterna stämmer är det ett lagbrott och då är det bara polisen som kan ingripa. Men det är svårbevakat och det är inte rimligt att polisen ska stå där hela natten.

Björn Sundin berättar att det pågår försöksprojekt i andra kommuner där man testar fartkameror i stadsmiljö. Han tror att det kan vara ett bra komplement till att bygga om gatorna.

– Visar det sig vara framgångsrikt så ska vi hänga på. Kanske kan vi också hitta andra former för övervakning på Rudbecksgatan.

Att sätta upp fartkameror är Trafikverkets ansvar. Bara en bråkdel av alla fartkameror finns i tätorter. Bötfäller fartsyndarna gör polisen.

Björn Sundin tycker att förarna själva också måste ta mer ansvar.

– Vi måste få en bättre fartdisciplin.

Vad tycker du?

Är busåkning i Rudbeckstunneln ett problem? Hur kan det få ett slut i så fall?

Säg vad du tycker genom att kommentera artikeln.

Mer läsning

Annons