Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussarna i Örebro köri snön utan vinterdäck

Hade tisdagens busskaos med inställda turer i Örebro till del kunnat undvikas om bussarna varit utrustade med vinterdäck. Ja, kanske. Men, det finns ingen lag på att bussar ska vara utrustade med vinterdäck.

Annons

– Vi byter inte till vinterdäck på stadsbussarna, det tror jag inte något bussbolag gör. Kanske något uppe i Norrland. Varför kan jag inte riktigt svara på, men det är det vanliga. Vi följer reglerna från Trafikverket och har fem millimeters mönsterdjup på bussdäcken, sa Tex Kihlström, trafikchef på Nobina från busstrafikens driftcentral i går på na.se.

Lagförslag 1998Men redan 1998, efter en svår bussolycka med flera dödsoffer, lade den dåvarande socialdemokratiske näringsministern Björn Rosengren ett förslag om att vinterdäck på bussar skulle bli lag. Ett förslag som sedan aldrig blev en verklighet.

– Vi ställer oss bakom en sådan lag, säger Markus Jansson, utredare på Bussbranschens riksförbund i Stockholm.

– Frågan har utretts ett antal gånger, men det har helt enkelt varit för få olyckor där man konstaterat att det är just avsaknaden av vinterdäck som varit orsaken till olyckan.

– Sedan något år är det lag på att det ska vara minst fem millimeters mönsterdjup på däcken. Men det är inte på grund av säkerhetsskäl utan av framkomlighetsskäl, att bussar och långtradare inte ska fastna lika lätt på landsvägarna och blockera den övriga trafiken.

Geografiskt läge2003 gjorde Bussbranschens riksförbund en egen utredning om vinterdäck på bussar. Då använde 21 procent av bussarna i Malmö vinterdäck, i Sundsvall var siffran 73 procent.

– Det speglar väl det geografiska läget. Och det kan ju ha hänt en del sedan dess till det bättre, undersökningen är ju trots allt sju år gammal.

På Holmgrens Buss i Pålsboda är det en självklarhet att byta till vinterdäck på bussarna.

– Men det är ett jävla slit att byta däck säger Bengt Holmgren. Håller precis på med det. Men snö har ju funnits i alla tider så det kan ju inte komma som en överraskning att det faller en del så här års.

Satt fast

– Jag satt själv fast natten till onsdag mellan Sala och Västerås i flera timmar för att bussar och långtradare blockerade vägen.

– Men däremot går det inte att använda dubbdäck på stora och tunga bussar eller långtradare. Det skulle slita sönder vägbanorna. Och för oss som också kör på utlandet ibland skulle det inte heller fungera, i Tyskland är dubbdäck förbjudna. Dubbdäck går bara att ha på mindre bussar.

– Men vinterdäck borde alla ha.

Mer läsning

Annons