Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butiker missar köprusch

I snitt lägger varje familj 4 000 kronor på barnen under den muslimska fastemånaden och högtiden ramadan. Ändå satsar inte leksaksbutikerna på att marknadsföra sina produkter.

Annons

Enligt en ny undersökning från branschorganisationen Svensk Handel spenderar svenska muslimer tusentals kronor på allt från mat, kontantkort för billiga utlandssamtal från mobilen, till nya soffor och finkuddar under ramadan. De flesta matkedjor har sedan några år tillbaka förstått att det finns pengar att tjäna. Många matkedjor köper in mer färska dadlar, kakor och godis som bara finns i Mellanöstern under högtiden.

Men leksaksbutikerna uppmärksammar inte ramadan i samma utsträckning.

– Jag hade inte någon aning om vilken månad ramadan var, säger Niklas Persson, säljare hos BR-Leksaker i Örebro.

Han berättar att han har jobbat som säljare i leksaksaffären i åtta år, men aldrig märkt av någon skillnad på försäljningen då ramadan pågår.

Leksakshandlaren Torsten Liljeberg, som äger butiken Liten blir stor i gallerian Träffpunkt Örebro, berättar detsamma. Att han inte har märkt någon skillnad i försäljningen och att de inte har några planer på att marknadsföra sina produkter.

– Fast nu när man vet hur det ligger till kommer jag nog att tänka mer på det. Jag kommer nog att vara mer uppmärksam på vad den här kundgruppen köper, säger Torsten Liljeberg.

Fritz Dimmlich, försäljningschef för bland annat Toys’r’us vid Marieberg köpcentrum i Örebro, säger att han märker av en ökning av leksaksförsäljningen under ramadan.

– Vi har satsat extra mycket på ramadan de senaste åren, men än så länge bara i några utvalda butiker i Göteborg och Stockholm. I de butikerna har vi personal som vet vilka produkter som det säljs mycket av och som kan vägleda kunderna. Men om några år hoppas vi att det också kommer att satsas mer på ramadan i Örebro.

Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, är förvånad över att leksaksbutikerna inte tar chansen och tjänar pengar på högtiden.

– Leksaksbutikerna har missat att det läggs ner mycket pengar på just leksaker under ramadan. Det är barnen som står i fokus då, precis som när vi firar jul, säger hon och tillägger att det är minst 400 000 människor i Sverige som berörs direkt eller indirekt av ramadan.

Enligt Meta Troell skulle det räcka med att signalera att högtiden finns genom små medel, små symboler som får folk att stanna upp utanför skyltfönstret.

– Vissa förknippar påsken med färgen gul och halloween med orange. Under ramadan kanske man kan skylta med att visa när solen går upp och ner, bara för att visa att man vet att högtiden pågår. Att högtiden flyttar sig varje år underlättar inte att följa försäljningsstatistiken, påpekar Meta Troell.

Att handlarna inte dekorerar leksaksbutikerna tror hon har med rädsla att göra.

– Handlarna är nog rädda för att göra fel vilket kan bero på att de har för dåliga kunskaper och bristande erfarenhet.

Niklas Persson, BR-Leksaker, har inte märkt någon skillnad i leksaksförsäljningen under ramadan.
Torsten Liljeberg, i butiken Liten blir stor, har inte några planer på att marknadsföra sina produkter på något särskilt vis under ramadan.

Fastemånaden Ramadan

Ramadan är den nionde månaden under det muslimska året. I år börjar ramadan omkring tio dagar in i augusti enligt kristen tideräkning.

Under ramadan är det extra mycket aktiviteter i moskéer, med lektioner och föreläsningar samt ett utökat antal böner med till exempel en speciell kvällsbön. Alla kapitel i Koranen läses under ramadan.

Under fastemånaden får en muslim inte äta, dricka, röka eller ha sex så länge dagsljus råder.

Barn är undantagna från fastan. När de kommer i puberteten förväntas de delta.

Gravida, ammande mödrar, gamla eller sjuka är undantagna från fastan. De kan i stället ge allmosor.

Fastan bryts med en tre dagar lång fest, id al-fitr.

Källa: TT

Mer läsning

Annons