Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Då blir stadsbussarna olagliga

Nästan dagligen rullar det olagliga stadsbussar på Örebros gator. Orsak: Nödhammare saknas.

Annons
Nya lila stadsbussar i Örebro som går på Biogas

– De stjäls hela tiden, förklarar Tex Kihlström, trafikchef på Nobina, som bland annat kör stadsbussarna i Örebro.– Vi sätter dit hammare varefter de försvinner. Men ibland har vi inte tillräckligt många på lager och ibland missar vi den kontrollen när bussarna grovstädas och gås igenom på natten. Det ska vi inte sticka under stol med, fortsätter han.

En fungerande säkerhetsutrustning är A och O vid en nödsituation. Nödhammare är till för att krossa fönsterglaset och snabbt få ut passagerarna ur en brinnande buss eller en buss som vält. Den betraktas som så viktig att polisen kan ta en buss utan nödhammare ur trafik. Det har bland annat inträffat i Västsverige.

– Men det har inte hänt i Örebro vad jag kan påminna mig, säger trafikpolischefen Bernt Larsson.

Inget nytt

Sabotage, förstörelse och stölder är inget nytt. Värst drabbade är bussarna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Stölderna av nödhammare kostar exempelvis Göteborgs Spårvägar nästan en miljon kronor om året inklusive arbetskostnader och reparationer av trasiga väggpaneler.

– Jag kan inte svara på vad det kostar oss, säger Tex Kihlström. Men först och främst är det ju en säkerhetsaspekt.

– Vi har inte varit förskonade i Örebro, även om det kanske inte varit i samma omfattning som i de tre storstäderna, säger Sören Svensson på BRÅ (Brottsförebyggande rådet) i Örebro.

– Ungdomarna tycker det är fränt att sno en nödhammare och förstår inte riktigt vilka konsekvenser det kan få om det inträffar en olycka, tillägger han.

Vad används hammaren till?

– Det har vi egentligen ingen större koll på. Det är väldigt sällan de påträffas. Jag tror mer att det är en impulsiv handling, en sport.

Stölderna betraktas som ett stadsproblem?

– Ja, vi har inga skadegörelser över huvud taget på våra snabbussar. Nödhammarna sitter där de sitter, säger Ingvar Ryggesjö, presschef för Swebus.

– Även hos oss förekommer det liten eller nästan ingen skadegörelse i våra 55 regionbussar. Det här är ett stadstrafik-syndrom, säger Tex Kihlström.

I vissa bussar larmas föraren om nödhammaren tas ur sitt fäste. Har ni det systemet i Örebros stadsbussar?

– Nej, tyvärr har vi inte det, svarar Tex Kihlström.

– Det skulle naturligtvis vara ett bra alternativ, om inte annat för att föraren ska veta att nödhammaren finns på plats, inskjuter Sören Svensson på Brottsförebyggnde rådet.

Mer läsning

Annons