Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dator till varje elev inte alltid bäst

Att tillhandahålla en dator till varje skolelev är inte alltid nyckeln till lärande. Det hävdar Örebroprofessorn Åke Grönlund i en ny rapport.

Annons

I dag presenterar han sina senaste rön inför it-minister Anna-Karin Hatt i samband med ett seminarium tillsammans med övriga deltagare i Digitaliseringskommissionen på Södertörns högskola. Han trycker framför allt på att varje skola och kommun måste hitta de lämpligaste metoderna för digitalt lärande.

– Vi har kunnat se att när skolor använder tekniken på rätt sätt så ger det resultat. Till exempel har en ny metod som innebär att elever skriver sig till läsning med it-stöd varit framgångsrik, säger Åke Grönlund i ett pressmeddelande.

Digitaliseringskommissionen arbetar fram metoder för att möta digitaliseringen av samhället och verkar på uppdrag av regeringen.

Mer läsning

Annons