Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De är vår vägledning i vården

Många av oss har hört dem, men inte sett dem. De talar till oss utan att veta vilka vi är. De vill leda oss rätt. Växeln på landstinget välkomnar oss till sjukvården.Stadslivsredaktionen vill veta vilka som anonymt vägleder när vi behöver vård.

Annons
Flera utmärkelser. Landstingets växel har fått flera fina priser. Bäst i landet. Från vänster: Camilla Hallbäck, Kristian Landmark och Peter Bergqvist.

De cirka 25 telefonisterna, som arbetar i lokaler som ligger invid kulverten på USÖ är redo att svara dygnet runt, året runt. Alla jobbar naturligtvis inte samtidigt. Som mest är tolv telefonister i arbete då det är som mest att göra, det vill säga dagtid vardagar.

– Telefonisterna tar emot cirka 5 000 inkommande samtal en genomsnittlig dag. Vi har cirka 9 500 anknytningar som är fördelade över hela Örebro läns landsting, berättar Camilla Hallbäck, växelns gruppchef.

Stadsliv möter också telefonisten Peter Berqvist och Kristian Landmark, samordnare och coach.

De vill att alla som ringer till växeln ska få samma trevliga bemötande. Den som söker sjukvården ska känna sig trygg och få tydliga besked.

Detta ställer betydande krav på växeltelefonisterna.

– Vi ser ju inte människorna som ringer och då gäller det för oss att lyssna in, känna in olika sinnesstämningar. Det gäller att vara lyhörd för tonfall, och för tempo i talet. Vi ska vara professionella. Vi ska vara tydliga och raka i kommunikationen och hjälpa våra kunder rätt i sjukvården, förklarar Kristian Landmark och tänker på att de som ringer kan vara ledsna, glada, stressade, oroliga och vilsna.

Telefonisterna satsar på att vara medmänniskor, röster i natten, röster på dagen, när vårdbehov uppstår. För telefonisterna är förståelse och empati ledord.

– Det viktigaste är att medborgarna, kunderna, kommer till rätt person, rätt klinik/avdelning. Det viktigaste är att komma fram till rätt ställe, inte bara att det ska gå så fort som möjligt.

@NA Fråga:Vad gör ni när en del inte kan tala svenska helt och hållet?

– Då kan det bli engelska, eller att medborgaren anväder sig av språktolk, säger Camilla Hallbäck.

Växeln på landstinget har tävlat i SM i telefoni och bemötande.Där har de vunnit de tre senaste åren i klassen största växeln, fler än 7 000 anknytningar. En jury utsåg örebroarna till vinnare efter att ha ringt 200 anonyma samtal. Priserna sitter på väggen i telefonistsalen.

För att telefonister ska kunna utföra sitt arbete på bästa sätt, är de beroende av att de övriga landstingsantällda meddelar växeln vid exempelvis frånvaro. En given fråga: Hur sköter sig de anställda på jätte-arbetsplatsen ÖLL.

– Oftast sköter de sig, men de kan alltid bli ännu bättre. svarar Camilla Hallbäck.

Förr var en telefonist allt som oftast en kvinna, men så är det inte numera.

– Visst har det skett en förändring. På landstingsväxeln är det cirka 60 procent som är kvinnor i dag. Nästan hälften, hälften, förklarar Camilla Hallbäck.

TEXT OCH BILD: Anders Erkman

019- 15 51 89

[email protected]

Fotnot: Till Landstingets växel kommer de som slår både 019-602 10 00 (USÖ) och 019-602 70 00 (landstinget).

Svarar vänligt. Eva Eriksson trivs i växeln efter 24 år.

Mer läsning

Annons