Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De granskar Ikeakatalogen

Ikea-katalogen är en av Sveriges mest lästa tryckalster. På torsdagen hade den smygpremiär. Men vilka signaler sänder innehållet i katalogen ut?

Annons
Örebro universitets Maja von Stedingk Wigren, doktorand i retorik, och Linda Söderlindh, universitetsadjunkt i retorik, analyserade katalogen.

– Ikea är lite som Volvo, tryggt och säkert. Man vet vad man får, säger Maja von Stedingk Wigren, doktorand i retorik på Örebro universitet som tillsammans med Linda Söderlindh, universitetsadjunkt i retorik på samma lärosäte, analyserat höstens katalog.

"Bra visuellt jobb"– En katalog ska tilltala flera målgrupper med olika familjeförhållanden. Bilderna ska vara trovärdiga för en så stor målgrupp som möjligt, vilket är svårt. Man har gjort ett bra visuellt jobb, många tilltalas av bilderna. Bor man exempelvis på 40 kvadrat är utrymmet väldigt viktig, säger Linda Söderlindh när hon får syn på en förvaringslåda under bordet på en av bilderna.

– Bilderna är skapade så att de får olika betydelse beroende på vem man är. De fungerar lika bra för en småbarnsfamilj som för ett ensamhushåll, säger von Stedingk Wigren.

Visar socialt ansvar

Ikea använder även bilderna i katalogen för att visa på sitt sociala ansvar, menar von Stedingk Wigren.

– Genom att placera sitt varumärke tillsammans med andra kända organisationer likställer man sig med internationella icke vinstdrivande företag och visar att man tar ett globalt ansvar.

Trygga grundvärdenDet finns flera genomgående teman i katalogen, säger von Stedingk Wigren.

– Säkerhet, ansvar, innovation, framtid, och familjen är trygga grundvärden som Ikea bygger på. Dessa måste sedan finnas med i katalogen, annars tappar den trovärdighet.

– Katalogen håller sig till en basfärg som ger bilderna ett lugn, säger Linda Söderlindh.

– De färgglada detaljerna i bilden sticker ut och drar ögat till sig. Budskapet blir att du kan sticka ut lite i din inredning och piffa till det. Detaljerna är dessutom utbytbara, om jag har råd att köpa en grön kudde så har jag också råd att köpa en röd kudde och byta ut de olika detaljerna i min inredning.

Blek framsida

Linda Söderlindh tycker att framsidan ser rätt blek ut färgmässigt. Det som lyser starkast är företagets logotyp. Maja von Stedingk Wigren har noterat hur man väljer att lyfta fram årets koncept kvadratsmart.

– Det första ögat ser är ordet kvadratsmart på framsidan. Som sedan återkommer i katalogens första sidor. Jag tänker att man vill arbeta in det här konceptet. Det andra får vänta med att ta plats.

Omtalad. Framsidan på årets Ikea-katalog.

Mer läsning

Annons