Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dennis pryder omslaget till det senaste storspelet

Omslagspojke till ett spel som räknar med att sälja åtta miljoner kopior innan året är slut. Dröm? Faktum för örebroaren Dennis Lennartsson.
– Det känns lite overkligt, säger Dennis och sneglar på sig själv på affischen.

Annons
Samma - fast olika. Dennis Lennartsson är frontfigur till det senaste storspelet Battlefield 3.

Titta på bilden. Att det är samma Dennis Lennartsson som står på golvet i tv-spelsbutiken i Örebro är svårt att tro.

– Det är ett riktigt foto som tankades in i en dator och en massa effekter lades på. Vi tog nog 500 bilder, den skottsäkra västen och all annan utrustning vägde säkert 30 kilo, berättar han.

Krigsspelet Battlefield 3 är det senaste spelet i den populära Battlefield-serien och är skapat av den svenska tv-spelsutvecklaren Dice, som ägs av amerikanska Electronic arts. Och man siktar på att sälja mer än åtta miljoner exemplar innan året är slut, trots att spelet nyligen lanserades.

"Såg mig själv i en helikopter"

Dennis spelade huvudrollen i ett tidigare Battlefield-spel och det är därför han är på omslaget till det senaste. Tekniken som användes vid inspelningen är så kallad motion capture (se faktaruta här bredvid). Samma teknik som använts vid storfilmerna Avatar och Tintin.

Dennis ger exempel på hur det kunde gå till vid inspelningen, som ägde rum i en gammal kyrka i Uppsala.

– De limmade på registreringspunkter för att ta upp rörelserna. För närbilder sitter det runt 100 punkter i ansiktet, sedan gör jag rörelser och miner som filmas och som sedan läggs in i datorn.

– En gång satt jag på en lastpall iklädd bara ett underställ, med en massa frigolitprickar på mig. Jag såg mig själv på en stor bildskärm i realtid, där jag satt i en helikopter med full stridsmundering. När jag hoppade så hoppade figuren i spelet.

Har du någon militär erfarenhet?– Jag var militärpolisgruppchef i lumpen och har tränat kampsport. De ville att man åtminstone skulle vara lite vig och spänstig.

Budget som en stor HollywoodproduktionHan är född och uppvuxen i Örebro och utbildade sig till skådespelare i Kalifornien för 20 år sedan och har jobbat till och från som modell och skådespelare. Han blev utvald bland ett 100-tal som provfilmade för rollen.

Dennis berättar att det var precis som att spela in en film, med erfarna producenter, regissörer och skådespelare. Dessutom hade han stuntman i vissa scener. Budgeten var som till ”en stor Hollywoodproduktion”.

Själva inspelningen är dock snabbt gjord - men när Dennis, och de andra skådespelarna var klara, tog det stora jobbet vid.

– Det var runt 15-20 inspelningsdagar. Då gjorde vi alla så kallade cutscenes, videoinslagen i spelet. Men det största arbetet är själva postproduktionen, som de får jobba med därefter.

Hur skiljer det sig att spela in för ett tv-spel, jämfört med en "vanlig" inspelning?– Den största skillnaden är att man jobbar i låtsasmiljöer. Och att jag var tvungen att synka med den amerikanska skådis som gjorde rösten till min karaktär. Jag träffade honom på ett releaseparty och han tyckte det var roligt, för han var inte i jättebra form.

Det är mycket pengar i tv-spelsbranschen, tjänar du bra?– Så pass att jag kan jobba ideellt, säger han.

Och syftar på att han är en av grundarna till Europeiskt teckenspråkscentrum i Örebro, som har som mål att tillgängliggöra teckenspråket till alla döva.

– Det är så skilda världar. Det här är ytterligheten av yta, säger han, pekar på affischen och fortsätter:

– Därför är det så roligt att kunna jobba med något som kan förändra världen.

Har du några nya tv-spelsprojekt på gång?– Det kan jag inte prata om nu. Det är först nu jag kan prata om lanseringen av spelet. Jag fick skriva på ett tjockt kontrakt som gäller för lanseringen över hela världen. Man får inte prata om några pågående projekt, för det är så pass hård konkurrens, säger Dennis Lennartsson.

Dennis Lennartsson visar hur det såg ut när han poserade till omslagsbilden för Battlefield 3.

Det här är motion capture

Motion capture (engelska, av motion ’rörelse’ och capture ’fånga’) är teknik inom 3D-animation med vilken man med elektriska sensorer på människor överför rörelser och mimik till datoranimerade figurer.

Tekniken utvecklades på 1980-talet för att studera biomekanik och senare även inom idrottsmedicin.

Numera används den främst för att skapa rollgestalter till datorspel och animerad film.

(Källa: Nationalencyklopedin)

Mer läsning

Annons