Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är ute med slogans

Örebro har inte längre någon slogan.
– Det hör till dåtiden, säger turistchef Björn Fransson som inte heller vill att man kommer på en ny.

Annons
Slogans är ute. Turistchef Björn Fransson tycker Örebro klarar sig bra utan en mer eller mindre fyndig formulering.

Det fanns en tid då man möttes av en slogan vid infarten till varje stad och större samhälle. Ibland var de riktigt fyndiga, ibland bara märkliga. Men det här försvinner allt mer. Slogans anses som ute och något förlegat. Örebro har nu stoppat undan den senaste som var ”Överraskande Örebro”.

– Nej, den använder vi inte längre. Det var 2009 vi hade den men numera finns det ingen aktuell, berättar Björn Fransson.

Varför inte?– Slogans öppnar bara för feltolkningar, avsiktliga eller oavsiktliga.

Men ”Heart of Sweden”, är inte det en ny slogan som används lite här och där?– Nej, det är en satsning för hela länet som Regionförbundet ligger bakom. Det kan dyka upp på olika broschyrer men är ingen slogan just för Örebro. Det kan lika gärna stå ”Laxå The heart of Sweden”.

Björn Fransson berättar att man i stället jobbar med bilden av Örebro och hur man kan lansera Örebro som varumärke.

– Det här är ett mycket mer omfattande arbete och inte bara något som man slängt ihop för att det ska vara kul.

Är slogans ute i hela Sverige?– Ja, jag tror det här med slogans är borta helt och hållet. Många städer jobbar i stället med positionering, som Stockholm som lanserar sig som The capital of Scandinavia, men det är en helt annan sak.

Så nu får man inte längre se budskap som ”Örebro den fantastiska staden”, ”Örebro rätt plats” eller ”Mötesplats Örebro”?– Nej, numera har vi ingen slogan och jag tror inte heller vi kommer att ta fram någon.

Mer läsning

Annons