Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det finns ­alltid två sidor av ett mynt”

Verkstaden som behandlat Johans Volvo V70 i snart två år tillhör koncernen Autoexperten. Nu uppmanar de Johan att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Annons

På Autoexpertens huvudkontor i Stockholm känner de till fallet med Johans Volvo.

– Jag har trott att det här skulle få en lösning, säger Anders Agenmark, chef för Autoexpertens verkstadskoncept.

Han poängterar att Autoexperten inte äger några verkstäder.

– De är egna och vi kan bara ge dem rekomendationer, säger han.

Enligt honom ligger det en tvist i vem som ska betala för motorn.

– Som jag har fått förklarat för mig ligger det ekonomiska oklarheter i bakgrunden, säger Anders Agenmark.

– Dessutom var det en bakruta som skulle lagas och det kunde inte verkstaden, fortsätter han.

Enligt Johan Andersson har dock några ekonomiska frågor aldrig varit på tal.

– Skroten skulle betala för motorn men jag har sagt att jag står för det om de inte tänker göra det, säger han.

Autoexperten tycker att Johan ska vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

– Då får vi de olika versionerna skriftligen och vi rekommenderar våra verkstäder att följa ARN:s beslut, säger Anders Agenmark.

Att anmäla till ARN

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, prövar tvister som rör köp av varor och tjänster av olika slag. Tvisten ska vara mellan en konsument och företag, alltså inte mellan privatpersoner och inte heller mellan företag. Anmälan ska göras av konsumenten.

En anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ska göras skriftligen. Anmälan måste även göras inom sex månader efter det att företaget sagt nej till kundens krav.

För att ARN ska behandla anmälan måste det ­finnas en ekonomisk tvist som i motorsammanhang handlar om mer än 1 000 kronor.

ARN prövar enbart tvister mellan konsumenter och företag. De är opartiska och ger inte råd till någon av parterna. För råd till konsumenter hänvisar ARN till kommunernas konsumentrådgivare eller Konsumentverket.

Handläggningstiden hos ARN ligger på omkring sex månader.

Mer läsning

Annons