Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det här är maximal otur"

Under skridskoincidenten står räddningsledaren Bosse Johansson, tillsammans med ambulanspersonal och räddningstjänst, inne vid Rävgången och bara väntar.
- Det här är maximal otur. Att vår svävare är trasig och att vi inte kan använda någon annan svävare – just när det händer en olycka, säger han.

Annons

- Men nu är mannen på väg på sparken och läkaren är med hela vägen in. Annars skulle jag inte kunna stå här så lugnt, fortsätter Bosse Johansson.

Men det var en ren slump att läkare och spark råkade finnas i närheten, konstaterar han.

Vad hade ni gjort om situationen var annorlunda? - Jag hade beordrat mina mannar att springa ut med en bår för att få in mannen.

- Det är olyckligt att det kan bli så här, att vi kan stå helt utan svävare. Jag ska ta upp det med befäl när vi kommer tillbaka, säger Bosse Johansson.

Tommy Larsson, inre befäl för räddningstjänsten, berättar att svävaren inte har behövts på väldigt länge. Ungefär en gång om året måste räddningstjänsten använda den, men det har inte skett under hela hösten och vintern.

"Maximalt oflyt"

- Maximalt oflyt att den är sönder när det kommer till skarpt läge. Och att vi inte hade tillgång till de andra svävarna. Det här har aldrig hänt förut, säger han.

Svävaren gick sönder på lördagen, efter att den testkörts på Rynningeviken.

- Om situationen varit annorlunda, om privatpersoner inte kunnat hjälpa till, hade jag satt in en sexhjulig terrängmotorcykel för att snabbt komma ut till mannen, säger Tommy Larsson.

- Nu gick det ganska snabbt ändå. Larmet kom klockan 15.11 och klockan 15.55 låg mannen på båren i ambulansen, fortsätter han.

Mer läsning

Annons