Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Diskutera: Finns det för få parkeringshus?

Det borde ha blivit ett parkeringshus under Järntorget. Det föreslog en arkitekt under en föreläsning i Almedalen.

Annons

Inte ens i Almedalen lämnas ombyggnaden av Järntorget oomnämnd. Björn Sundin twittrade från Almedalen om hur Järntorget i en föreläsning tas upp som ett exempel på ”hur handeln (och bilarna) skräms ur city” genom att parkeringsplatser tas bort.

”Fel strategi”– Det handlar ju om resonemangen, att det är fel strategi att stänga stan för bilar. Det måste vara möjligt att åka in till city även med bil, säger Björn Sundin.

Föreläsaren och arkitekten Jerker Söderlind säger att det hade gått att göra så mycket mer när Järntorget ändå byggdes om.

Bilburen köpkraft– Det blev ett missat tillfälle att gynna handeln. Ett parkeringshus under Järntorget hade varit en bättre lösning. För att rädda handeln i stadskärnan måste vi bita i det sura äpplet och inse att så länge folk åker bil så är köpkraften bilburen, säger Jerker Söderlind.

Björn Sundin tycker att Söderlinds teori är bra – till viss del.

– Den är rätt tänkt. Rätt i den meningen att det måste finnas parkeringsplatser och att bilarna inte borde få dominera gatumiljön. Men det hade varit svårt att göra ett parkeringshus under Järntorget. Under Stortorget skulle dock kunna fungera, säger Björn Sundin.

Inga p-husplanerI dagsläget finns inga planer på att bygga ett parkeringshus i centrum, och det antal parkeringar som försvann när Järntorget byggdes om har nu ersatts med andra p-platser runt om i norrcity.

– Just nu bedömer vi nog att vi är hyfsat i fas med rätt antal parkeringar i centrum, men det är klart att om cityhandeln skulle öka så får vi fundera ett varv till, säger Björn Sundin.

Diskutera p-husfrågan genom att kommentera den här artikeln!

Mer läsning

Annons