Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Diskutera: Ska man placera om personal?

(UPPDATERAD 15:15) Den nya chefen på demensboendet Ädelgården anmälde att gamla på en av avdelningarna vanvårdats. Nu har kommunen omplacerat flera anställda.

Annons

Det var i våras som vanvården på det kommunala boendet Ädelgården i Varberga upptäcktes. Ingen dusch på flera veckor och munhygien som skötts dåligt (se faktarutan här bredvid).

– Det handlar om allvarliga missförhållanden som vi tar på stort allvar, säger Tommy Henningsson, förvaltningschef på Örebro kommun.

På Ädelgården bor människor som är svårt sjuka, bland annat i demenssjukdom. Det innebär att många är helt beroende av personalen för att klara det dagliga som att äta och tvätta sig.

Det var när Ädelgården fick en ny chef som missförhållandena anmäldes.

– Det kom in en Lex Sarah-anmälan som vi tog på stort allvar. Utredningen visade att det fanns informella ledare i arbetsgruppen, säger Tommy Henningsson.

Kommunen kallade till en omplaceringsförhandling med fackförbundet Kommunal. Resultatet blev att de anställda inte får arbeta kvar, utan flyttas till andra avdelningar inom Ädelgården. Det rör sig om 7-8 personer som måste byta jobb.

– De kan fortsätta arbeta med vård, men inte tillsammans, säger Henningsson.

Fackförbundet Kommunal uppger att de anställda har en annan version:

– Vi är till för att stödja våra medlemmar och om våra medlemmar säger att de inte gjort detta då jobbar vi för det, säger Britt-Marie Balaj från Kommunal, och fortsätter:

– Men om det är så att de skulle ha gjort detta är det inget som Kommunal ställer sig bakom. Vi stöder inte vanvård. Men det har också funnits brister i rutinerna.

Menar du att de anställda inte bär ansvar?

– Nej, det menar jag inte, alla har ett ansvar att brukarna får rätt vård.

Ledarbloggen: "Usch, nu måste vi privatisera"

IVO:s beslut

I beslutsunderlaget står bland annat ”Två enskilda har inte fått hjälp att duscha på upp till fem veckor. Det brister i hur trygghetslarmen besvaras.”

Ett flertal intervjuer med olika yrkeskategorier har genomförts i utredningen. Då har en bild tonat fram som visar att kontaktmannaskapet har drivits så långt att omvårdnadspersonalen saknar helhetsansvaret för de boende och att det brister i kommunikation och samarbete. Enskilda får därför ibland inte den hjälp de behöver, vilket inte står i dokumentationen. Exempelvis har tandhygienisten konstaterat att det finns brister i munhygienen, personal som inte besvarar larm utan väntar ut att någon annan ska göra det eller att enskilda som inte vill stiga upp lämnas i sängen hela dagen utan hjälp att ta mediciner. ”Det finns en kultur på boendet som innebär att det brister i personalens kunskap, engagemang och omtanke om de enskilda och att befintliga rutiner inte följs.”

Ivo ser allvarligt på det och att det skett så systematiskt över tid. Dock menar IVO att vård och omsorgsnämnden utrett och vidtagit adekvata åtgärder.

Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, utövar tillsyn inom socialtjänstområdet och hälso- och sjukvården, samt hälso- och sjukvårdspersonal.

Mer läsning

Annons