Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter dödsolyckan: Nya trafikkameror till 52:an

Tre nya trafikkameror och planer på att bygga om till två plus ett-väg - men åtgärderna på 52:an dröjer.

Annons

Jan Berglöf, samhällsplanerare på Trafikverket i Örebro, konstaterar att de många kommentarerna om riksväg 52, sedan tisdagens dödsolycka, varit blandade. 

- Det är jag lite förvånad över, säger han. 

Han berättar att Trafikverket tillsammans med Region Örebro län tagit fram en studie för att se vilka problem som finns. 

- 52:an är en viktig väg för regionen då det är många som pendlar på sträckan. Om vi ska ha 100 kilometer i timmen som målstandard måste vi ha ett mitträcke, konstaterar Berglöf.

Två sträckor mellan Kumla och Läppe har visat sig särskilt lämpliga för två plus ett-väg. Nu ska Trafikverket ta fram en vägplan där man utreder de praktiska detaljerna sedan är det upp till regionförbundet att ta beslut om när det ska byggas.

- Det är en lång process, konstaterar Berglöf och berättar att det för närvarande ligger tre projekt före innan 52:an är aktuell.

Det tittas även på trafiksäkerhetsåtgärder på 52:a genom Hampetorp men även det ligger i planeringsstadiet. 

- Vi har fått tre trafikkameror från Trafikverket nationellt att placera ut på sträckan Hampetorp-Läppe, säger Jan Berglöf och konstaterar att det är det som kommer hända inom den närmaste tiden på sträckan.

- Förhoppningsvis har vi en vägplan framme för Örsta-Sköllersta 2017. 

- Att bygga en två plus ett väg kostar väl mellan sex till tolv miljoner kronor per kilometer, det är hård prioritering på pengarna, konstaterar Berglöf.

Mer läsning

Annons