Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter läsarstorm om bussarna- nu svarar Nobina på kritiken

Förra veckans artikel om en bussolycka i Örebro ledde till en kraftfull läsarstorm.
Nu svarar Nobinas trafikchef på kritiken i ett öppet brev till NA:s läsare.

Annons

Tex Kihlström, lokal trafikchef på Nobina,

skriver här ett öppet brev till NA:s läsare:

"Örebro har väldigt få personskador i kollektivtrafiken. Hittills i år har det bara skett 3 personskador i buss samtidigt som vi varje dag har över 30 000 påstigande kunder på våra 125 bussar i lokaltrafiken. För att ge lite perspektiv på trafikens omfattning, så kör våra bussar i Örebro en total sträcka motsvarande över 180 varv runt jorden, varje år.

Självfallet vill vi att våra kunder ska få en så bra resa som möjligt. Nobinas förare har därför en glasklar prioriteringslista: kundernas säkerhet och bekvämlighet går alltid före tidtabellen. Lugna förare kör bättre och därför är det viktigt att även fokusera på kundbemötandet, så att föraren inte känner sig stressad, t ex om det uppstår en diskussion med en kund som är irriterad för att bussen är sen.

Bland annat arbetar vi med så kallad ”medåkning” där våra driftledare åker med och ger råd och stöd till våra förare. Vi har även testat ”Mystery shopping” med anonyma rapportörer som ger oss underlag för förbättringsinsatser.

Under våren 2012 startar vi ”Den Gröna resan” med en särskild utbildning för alla förare i Örebro och individuell uppföljning. Målet är att med en mjukare körstil få nöjdare kunder, mindre utsläpp och lägre bränsleförbrukning. Detta arbetssätt har tidigare gett mycket goda resultat i bl a Uppsala och Katrineholm.

Dessutom har vi inom trafikområdet i Örebro startat åtta förbättringsgrupper med fokus på Tryggt och säkert. Alla grupperna jobbar med att minska risken för skador . Arbetet har pågått sedan i vintras och grupperna träffas varannan vecka, med tydliga mål och konkreta åtgärder som görs inför nästa möte. Vi har fått ett mycket positivt engagemang på detta från förarna och ett bra stöd av två coacher från Nobina.

Utöver detta så genomför Länstrafiken en årlig utbildning i service och kundbemötande för alla som är verksamma inom busstrafiken och här deltar alla våra förare.

Tillsammans med Länstrafiken och Örebrokommun bedriver vi fokus grupper som jobbar med Framkomlighet Trygghet, Kvalitet, Planering samt Marknad där de fyra först nämnda grupperna varit igång en längre tid. Dessa träffar sker regelbundet allt för att säkerställa en bra, god och säker kollektivtrafik.

Ifråga om den omskrivna olyckan så gör vi alltid en egen utredning av vad som skett. En kamratstödjare blir omedelbart inkopplad för att stötta föraren och sedan genomförs ett skadesamtal med förarens närmaste chef. Därefter dokumenteras det hela som underlag för eventuella åtgärder. En skadedrabbad förare ska alltid få möjlighet till extra stöd och utbildning. Självfallet gör polisen en utredning av olyckan för att klargöra vad som hänt."

TEX KIHLSTRÖMTrafikchef, Örebro

Mer läsning

Annons