Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter sabotaget: Säkerheten höjs

Vandalerna klättrade över staketet och saboterade planet. Nu har personalen vid flygplatsen satt in extra säkerhetsåtgärder.

Annons
Säkrar spår. Polisens tekniker undersökte det SAAB 340-plan som natten till tisdag utsattes för skadegörelse och klotter på Örebro airport.

Under onsdagseftermiddagen fortsatte polisens tekniska undersökning av det SAAB 340-plan som utsatts för skadegörelse på Örebro airport.

– Även om allt tyder på att det handlar om ett pojkstreck tar vi allvarligt på händelsen och har vi vidtagit extra säkerhetsåtgärder. Jag kan tyvärr inte säga vilka, säger Mikael Smedberg, VD för Örebro airport.

Flygplatsens säkerhetspersonal har genomsökt men inte funnit några skador på det drygt två meter höga stängslet med taggtråd som omgärdar flygplatsen. Den eller de personer som tog sig in på flygplatsen tros ha klättrat över staketet.

Finns brister i säkerheten på flygplatsen?

– Nej, vi följer självklart alla säkerhetregler. Flygplatsen är ju stängd till och från, men vi gör löpande ronderingar och har videoövervakning. Den som olovligen tar sig in i ett skyddsobjekt gör sig skyldig till brott, och det gäller oavsett hur höga staket vi väljer att ha, säger Mikael Smedberg.

Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet i flygsäkerhetsfrågor. Där följer man händelsen noga, men vidtar inga särskilda åtgärder.

– Vi har fått en rapport om händelsen, men gör ingenting i dagsläget. Alla säkerhetskrav var uppfyllda när brottet skedde, säger Karin Melin, inspektör i luftfartsskydd.

Stängsel är ett säkerhetskrav, även om den regeln är ganska otydlig:

– Man ska skydda sin flygplats från obehörigt tillträde, men lösningarna kan se olika ut. Videobevakning är heller inget specifikt krav, säger Karin Melin.

Planet som utsattes för skadegörelse hade stått några dygn vid flygplatsen, i väntan på service. Att liknande skadegörelse skulle kunna ske obemärkt på ett passagerarplan dementerar Karin Melin.

– Ett plan kontrolleras alltid innan det lyfter. Det är flygbolagens skyldighet. Har någon varit inne i planet upptäcks det med all säkerhet. Alla flygbolag har kontrollfunktioner som visar om någon varit inne i flygplanet, säger hon.

Om det är aktuellt att höja säkerheten permanent vågar flygplatschefen Mikael Smedberg inte säga.

– Vi resonerar hela tiden med Transportstyrelsen och polisen om den aktuella riskbilden. Det sammanvägs sedan med vad som är ekonomiskt rimligt. Som det är nu håller flygplatsen hög säkerhet.

På frågan om stängslet bör höjas svarar Jörgen Andersson, flygplatsinspektör vid Transportstyrelsen så här:

– Vill man ta sig in lyckas man. Folk rymmer ju från fängelser.

NA har varit i kontakt med Braathens Aviation, bolaget som äger det saboterade flygplanet. De avböjer att kommentera händelsen.

Mer läsning

Annons